handdator

Visa fullständig version : Underhåll av lägenhet i brf

resurs
2009-12-06, 17:28
Där jag bor får man vara glad om kan sälja sin bostadsrätt för en krona. Oftast får föreningen igen den. Av naturliga skäll är man ju inte så intresserad av att kosta på stora renoveringar själv. Kan föreningen ändå kräva att man står för allt underhåll själv? Årsavgiften är i nivå med hyresrätt och någon inre fond för vitvaror verkar dom inte ha. Om min frys går sönder kan jag sätta in en begagnat i sådana fall ?

MikHo
2009-12-06, 17:53
där jag bor får man vara glad om kan sälja sin bostadsrätt för en krona oftast får föreningen igen den.

varför? i de flesta delar av landet så kostar en bostadsrätt mer än 1 krona.

av naturliga skäll är man ju inte så intresserad av att kosta på stora renoveringar själv

Personligen har jag nog lagt ner ungefär lika mycket pengar i renoveringar som jag gav för lägenheten.

kan föreningen åndå kräva att man står för allt under håll själv?,års avgiften år i nivå med hyres rätt och någon innre fond för vitvaror verkar dom inte ha.

Allt, nej men det som du har ansvar för, ja.

om min frys går sönder kan jag sätta in en begagnat i sådanna fall ?
Självklart.

resurs
2009-12-06, 18:18
#1 tack för svaren,mycket lediga bostäder och dålig efterfrågan är nog anledning till dom låga priserna villor o hus står hyffsat högt.känns ju inte alllt för roligt att kosta på när man vet att man inte får igen pengarna

MikHo
2009-12-06, 21:14
Många med dig resonerar så, jag försöker se det lite positivare ;) genom att göra miljön där jag tillbringar mycket av min tid (hemmet) till någonting som jag trivs med. Trivs jag inte där jag bor så bor jag på fel ställe.

Gusten
2009-12-07, 10:15
Frågan är hur positiv man ska vara till en bostadsrätt där man har underhållsansvaret för lägenheten samtidigt
som avgiften är samma som hyran i en motsvarande hyresrätt där man slipper underhållsansvaret för lägenheten.
Att lägenheten saknar marknadsvärde gör ju inte saken bättre.

totiki
2009-12-10, 12:32
om min frys går sönder kan jag sätta in en begagnat i sådanna fall ?
Ja, du kan sätta in en begagnad frys om du vill. Det går bra.