handdator

Visa fullständig version : När valberedningen är färdig med sitt arbete

Loellan
2009-11-26, 00:37
Eftersom jag inte kan så mycket om hur valberedningen arbetar i en brf (men jag forskar hela tiden på det ;O) så undrar jag om styrelsen ska se förslagen på de förtroendevalda som vi tänker lämna förslag på som kandidater till styrelsen på års stämman.

Det är ju så att styrelsen som sitter nu har suttit väldigt länge en del. Och det är ju lite känsligt, även fast vi informerat om att dom inte blir föreslagna automatiskt bara för att dom säger att dom vill fortsätta sitta kvar. Tidigare har det varit så för bekvämlighets skull så har man låtit dom som sitter sitta kvar och bara välja in för de som inte vill sitta kvar.

Det vi har sagt till styrelsemedlemmarna är att vi är en stor förening och det måste finnas en möjlighet för andra medlemmar som är intresserade av att prova på att sitta med i styrelsen.

Vi har tänkt att redovisa alla namn som vi har fått in som förslag inkl nuvarande styrelses namn på årsstämman, och informera om de kandidater som vi har som förslag till de olika posterna i styrelsen.

Måste den informationen ut till alla medlemmar före årsstämman inkl styrelsen tillsammans med årsredovisningen. Tidigare år har jag inte varit med om att det kommit någon sådan information tillsammans med årsredovisningen i våran förening. Men samtidigt är det inte så mycket som har fungerat som det borde heller tidigare.

Hoppas ni förstår hur jag menar med detta jag har skrivit.

Tacksam för svar

clabbe
2009-11-26, 09:23
Min uppfattning är att valberedningen inte måste lämna informationen på förhand. Om ni skulle få kritik för att ni inte talar om innan mötet vilka ni nominerat kan ni hänvisa till att i er förening är det inte kutym att tala om det på förhand.

totiki
2009-11-26, 10:49
Det beror väl på vad kutymen verkligen är?
Men jag håller med Clabbe man måste inte berätta i förhand vilka man nominerar.
Det medför dock andra problem. Man ställer stämman i en olustig situation eftersom flera medlemmar inte har en aning om vilka dessa personer kan vara.

Min uppfattning är att föreningen skall vara genomlyst och informativ. Alla medlemmar kan få förhandsinformation om vilka som är nominerade samtidigt. Allt hemlighetsmakeri är av ondo, i mitt tycke.

Loellan
2009-11-26, 12:54
Tyvärr är det hemlighetsmakeri som har legat bakom tidigare år, då vi har en ordförande som har haft full inblick i valberedningens arbete tråkigt nog. Ordförande har då kunnat nagla sig fast inom styrelsen.

Våran uppfattning i valberedningen är att föreningen skall vara genomlyst och informativ. Alla medlemmar ska få förhandsinformation om vilka som är nominerade samtidigt. Det är vårat mål. Vi får se hur det blir ;O)

Tack för svar!

clabbe
2009-11-26, 13:44
Jaha, då missförstod jag dig när du skrev att vi har tänkt att redovisa alla namn som vi har fått in som förslag inkl nuvarande styrelses namn på årsstämman som att ni inte skulle ge någon förhandsinformation.

Loellan
2009-11-26, 16:30
Tanken är ju att vi ska och vill ge alla förhandsinformation, men vi är rädda för hur de som sitter i styrelsen nu kommer att reagera och då attakera oss med frågor och att dom kanske går på de personer som vi vill nominera samt att ordförande kommer att gå runt till folk som han lindat kring sitt finger och snacka strunt och det kan bli ett sabla liv på stämman. Tyvärr så har styrelsen satt käppar i hjulen för oss som sitter i valberedningen redan från början och ifrågasatt vårat sätt att jobba. Tråkigt men sant! Vi i valberedningen har för avsikt att göra så bra ifrån oss som det bara går.

totiki
2009-11-26, 16:36
Det tycker jag att ni gör rätt i.
Intrigerar styrelsen så ta upp det på stämman ifall det kommer er till kännedom. För nya nomineringar blir intrigerandet en prövning de måste bestå, samt att de får insikt i hur den tidigare styrelsen beter sig så de själva inte hemfaller åt samma beteende i framtiden.

MikHo
2009-11-26, 18:12
Vi har tänkt att redovisa alla namn som vi har fått in som förslag inkl nuvarande styrelses namn på årsstämman, och informera om de kandidater som vi har som förslag till de olika posterna i styrelsen.

Hoppas att jag förstått dig rätt att ni kommer att föreslå ett namn per position i styrelsen och att ni endast redovisar vilka som varit intresserade att vara delaktiga i styrelsearbetet?
Bara så ni inte lägger fram alla namnen och låter stämman välja.

Loellan
2009-11-26, 19:27
Vi kommer att föreslå ett namn per position i styrelsen och vi kommer att redovisa vilka som varit intresserade av att vara delaktiga i styrelsearbetet. Du har förstått helt rätt MikHo!

stephan
2009-11-26, 19:54
Vi kommer att föreslå ett namn per position. SE UPP.

Läs stadgarna noga, innan ni gör detta.

HSB orginalstadgar säger att:

"Styrelsen utser inom sig ordförande och sekreterare. Styrelsen utser också organisatör för studie-och fritidsverksamheten inom föreningen (uråldrigt, verksamhetslöst och rent ut sagt förlegat).

Styrelsen utser 4 personer, varav minst 2 styrelseldamöter, att 2 tillsammans teckna föreningens firma".

Har inte motionstiden gått ut kan valberedningen skriva en motion om att man skall välja positioner i styrelsen på stämman.

Kanske bara ordförande?

I annat fall kan ni ändå be stämman besluta att ordförande skall väljas på stämman. (kanske inte lika lätt att få igenom som en motion?

Lycka till.

Loellan
2009-11-26, 21:20
Det är sant, vi ska tänka på det.