handdator

Visa fullständig version : Finns det en regel för hur länge en ordförande bör sitta i en styrelse?

Loellan
2009-11-25, 23:49
Hejsan,

Jag undrar om det finns en regel för hur länge en styrelseordförande bör/får sitta i en och samma styrelse i en brf? I en grannförening så har ordförande suttit 40 år i samma styrelse, vilket kan tyckas som väldigt lång tid. Synd att folk inte är intresserade av styrelsearbete i den föreningen kan jag tycka ;O)

Träffade en person som säger att enligt någon EU regel som införts är att det ska finnas en begränsning på hur länge man får sitta som ordförande i en styrelse. Är det någon som har något bra svar att ge mig?

Tack på förhand

Trötter
2009-11-26, 13:21
Hejsan,

Jag undrar om det finns en regel för hur länge en styrelseordförande bör/får sitta i en och samma styrelse i en brf? I en grannförening så har ordförande suttit 40 år i samma styrelse, vilket kan tyckas som väldigt lång tid. Synd att folk inte är intresserade av styrelsearbete i den föreningen kan jag tycka ;O)

Träffade en person som säger att enligt någon EU regel som införts är att det ska finnas en begränsning på hur länge man får sitta som ordförande i en styrelse. Är det någon som har något bra svar att ge mig?

Tack på förhand

När det gäller för hur lång period en ordförande kan/skall sitta, så ligger makten hos medlemmarna. Det kan ju vara så att personen i fråga är kompetent för uppdraget så då är det med fördel att använda denne.

Jag anser att man skall ända styrelse sammansättning med jämna mellanrum för att få andra influenser och idéer i styrelsearbetet.

MikHo
2009-11-26, 18:15
Man behöver inte ändra styrelse om man bara ser till att det är arbetsgrupper som utför arbeten inom föreningen, dessa arbetsgrupper kan/skall då bestå av "vanliga medlemmar" och styrelseledamöter.

Jonte_1953
2009-12-21, 17:32
En ordförande får i princip sitta hur länge som helst om han har medlemmarnas förtroende. Men en ledamot kan bara väljas så länge som stadgarna föreskriver, dock max fyra år i taget (Lagen om ekonomiska föreningar 6 kap 1 § 3 st)