handdator

Visa fullständig version : Badrum renovering, kvitto saknas innan tillträde - vad göra för att minska risk?

morkin
2009-11-25, 21:31
Vi har i slutet av april köpt en bostadrätt som byggdes 2005, tillträde är mitten av december (bara några veckor kvar).

Vi blev lovade muntligen, framför mäklare, att få kvitto på renovering av badrum och duschrum (renoveringen skedde 2007 - efter 2 års besiktning), för att bekräfta att det var gjort av auktoriserad expert och kunna få försäkring (försäkringsbolag begär att få ett dylikt intyg om renovering). Föreningen ska också ge oss protokoll från 2 års garantibesiktning.

Efter nästan 6 månader nu (2 månader av konstanta påtryckningar för att få dessa dokument), fick vi veta från mäklaren att det mest sannolika är att detta kvitto inte finns. Det känns nu som vi är i en fälla.

Vi har skrivit ett standardkontrakt, med 6,5 månader innan tillträde.

Har vi någon rätt att be säljaren att göra och underteckna ett intyg som kan skydda oss mot eventuella misstag de gjorde under renovering (där säljaren i så fall står för kostnaden)?

Kan vi hävda att köpa hus (vi inte vill göra det, men bra att veta när man diskuterar vidare med säljaren)?

Hjälper det att ha en proffsigt genomförd besiktning nu efter att vi redan signerat kontrakt - så vi kan visa att det var dolt fel om någonting händer senare?

Kan säljare säga "nej" till besiktning?

Vi är mycket tacksamma för alla råd & tips vi kan få för att minska våra risker och hoppas att det fortfarande inte för sent.

schrapet
2009-11-26, 09:59
Mäklare kan lova mycket inför försäljning! De är ju bara intresserade av att få köpekontraktet undertecknat!

Om kvitto finns på badrumrenoveringen (vilket kan vara dyrt) så vill nog säljaren själv behålla det för att kunna göra avdrag på den vinst man gjort på försäljningen.

Om kvitto aldrig funnits på arbetet så har säljaren gjort jobbet på "egen hand". Svårt att tro att säljaren skulle vilja neka dig besiktning av badrummet, speciellt när löfte givits inför BRF-styrelsen som är ytterst ansvarig för fastigheten.

Du kan ju alltid kräva av styrelsen att få deras tillåtelse att utföra en besiktning. Enligt stadgarna måste bostadsrättsinnehavaren släppa in besiktningsman som styrelsen tillkallat.

totiki
2009-11-26, 11:19
Vi blev lovade muntligen, framför mäklare, att få kvitto på renovering av badrum och duschrum (renoveringen skedde 2007 - efter 2 års besiktning), för att bekräfta att det var gjort av auktoriserad expert och kunna få försäkring (försäkringsbolag begär att få ett dylikt intyg om renovering). Föreningen ska också ge oss protokoll från 2 års garantibesiktning.
Efter nästan 6 månader nu (2 månader av konstanta påtryckningar för att få dessa dokument), fick vi veta från mäklaren att det mest sannolika är att detta kvitto inte finns. Det känns nu som vi är i en fälla.

Den som gjort renoveringen kan alltid skriva ett nytt papper på att renoveringen är fackmannamässigt utfört (ifall den är det). Du kan också kolla med andra försäkringsbolag om de också kräver motsvarande papper i ett såpass nybyggt hus.
Det ska inte vara något problem från föreningen att producera protokollet från 2 års besiktningen.

Vi har skrivit ett standardkontrakt, med 6,5 månader innan tillträde.
Har vi någon rätt att be säljaren att göra och underteckna ett intyg som kan skydda oss mot eventuella misstag de gjorde under renovering (där säljaren i så fall står för kostnaden)?
Om säljaren gjorde renoveringen själv kan denne alltid skriva ett nytt papper på att renoveringen är fackmannamässigt utfört (ifall den är det). Detta är endast för försäkringsbolagets skull.

När du tar över bostadsrätten gör du det med rättigheter och skyldigheter, d v s du tar även över osäkra faktorer och dolda fel. Det är 10 års garanti på nybygget, så dolda fel är du säkrad för under 6 år till.

En kopia på kvittot från badrumsrenoveringen vore bäst, eftersom även denna har 10 års garanti hos en auktoriserad firma. Säljaren kommer aldrig att behöva stå för kostnaden om ni inte skriver ett särskilt papper om den saken.

Kan vi hävda att köpa hus (vi inte vill göra det, men bra att veta när man diskuterar vidare med säljaren)?
Hjälper det att ha en proffsigt genomförd besiktning nu efter att vi redan signerat kontrakt - så vi kan visa att det var dolt fel om någonting händer senare?
Kan säljare säga "nej" till besiktning?
Mäklaren/säljaren bryr sig inte om ifall du köper ett hus också, så länge du fullföljer det kontrakt ni har skrivit er emellan.

Det går inte att se om det finns några dolda fel i badrumsrenoveringen genom en efterbesiktning. Däremot kan man se om det finns synliga fel som skulle kunna indikera att underarbetet är lika illa utfört.

Det är klart att säljaren kan säga nej till en besiktning, avtalet är ju redan underskrivet och klart. Men varför skulle han göra det om han har rent mjöl i påsen?

Eftersom du redan ingått avtalet kan du inte minska risken, det måste man göra innan. Det är alltså för sent. Men jag har svårt att se att du skulle ha något att behöva oroa dig över. Huset är nybyggt och har mer än halva garantitiden kvar. Badrumsrenoveringen har skett 2007 när de senaste GVK reglerna redan inträtt och är förmodligen inte sämre än när huset byggdes 2005.

Det verkar vara ditt försäkringsbolag som krånglar. Kolla övriga försäkringsbolag och se vilka villkor de ställer.

morkin
2009-11-26, 20:35
Den som gjort renoveringen kan alltid skriva ett nytt papper på att renoveringen är fackmannamässigt utfört (ifall den är det). Du kan också kolla med andra försäkringsbolag om de också kräver motsvarande papper i ett såpass nybyggt hus.
Det ska inte vara något problem från föreningen att producera protokollet från 2 års besiktningen.

Om säljaren gjorde renoveringen själv kan denne alltid skriva ett nytt papper på att renoveringen är fackmannamässigt utfört (ifall den är det). Detta är endast för försäkringsbolagets skull.

Tyvärr, säljaren sa (via mäklare) att de inte har kvittot, att det företag som gjorde jobbet inte längre existerar, att de inte förändrat något som Skanska tidigare gjort, utan bara lagt kakel över isoleringen som var original, och de vill inte skriva på papper vad och hur de gjorde renovering. Jag har svårt att tro något av vad säljaren säger längre.

Försäkringsbolaget IF sa att de inte betalar någontig vid skada om det visar sig att läckage hänt på grund av felaktig renovering.

När du tar över bostadsrätten gör du det med rättigheter och skyldigheter, d v s du tar även över osäkra faktorer och dolda fel. Det är 10 års garanti på nybygget, så dolda fel är du säkrad för under 6 år till.
En kopia på kvittot från badrumsrenoveringen vore bäst, eftersom även denna har 10 års garanti hos en auktoriserad firma. Säljaren kommer aldrig att behöva stå för kostnaden om ni inte skriver ett särskilt papper om den saken.
Men om säljaren INTE VILL skriva, vad och hur de gjorde renoveringen, på något papper - som de säger nu?
Kan säljaren undvika att ge mig sådan information? I kontraktet det står att vi måste få all viktig info om vår lägenhet. Kan jag ställa något krav att jag får någon typ att svar?

Om jag kräver beskrivning av säljare av vad de gjort och med vilket företag som anlitats för badrumrenovering, kan de bara säga nej och inget händer?

Mäklaren/säljaren bryr sig inte om ifall du köper ett hus också, så länge du fullföljer det kontrakt ni har skrivit er emellan.

Jag märkte detta (den hårda vägen), men blev förvånad över att mäklaren inte var mer stödjande eller åtminstone försökt kontrollera grunderna.

Det går inte att se om det finns några dolda fel i badrumsrenoveringen genom en efterbesiktning. Däremot kan man se om det finns synliga fel som skulle kunna indikera att underarbetet är lika illa utfört.
Det är klart att säljaren kan säga nej till en besiktning, avtalet är ju redan underskrivet och klart. Men varför skulle han göra det om han har rent mjöl i påsen?

Tyvärr, mjölet ser inte rent ut just nu...
En efterbesiktning kan kanske hjälpa oss så att BRF inte anser oss vara ansvariga (om det blir läckage) för det som säljaren gjorde vid renoveringen. Säljaren har inte anmält renovering till BRF (med som skäl att säljaren bara kaklat över isoleringen som är original från Skanska - säger säljaren, men vill inte skriva detta på ett papper).

Vad kan jag göra - få papper där det står att jag ville ha men fick inte ovannämnda dokument?
Kan konsumentverket hjälpa?
Om jag frågar mäklaren att skriva vad säljaren sa istället (som vittne?), hjälper det alls?

Eftersom du redan ingått avtalet kan du inte minska risken, det måste man göra innan. Det är alltså för sent. Men jag har svårt att se att du skulle ha något att behöva oroa dig över. Huset är nybyggt och har mer än halva garantitiden kvar. Badrumsrenoveringen har skett 2007 när de senaste GVK reglerna redan inträtt och är förmodligen inte sämre än när huset byggdes 2005.
Det verkar vara ditt försäkringsbolag som krånglar. Kolla övriga försäkringsbolag och se vilka villkor de ställer.
Jag kan inte förstå att säljaren utan problem kan undvika att ge mig viktig information om lägenheten i efterskott. I kontraktet står det att vi måste få all viktigt info om vår lägenhet.

Jag har pratat med konsument försäkringen och dom sa i princip samma sak som IF. De vill alla sälja 100% försäkring - inga problem med detta, men om något händer - och det sker på grund av att renovering gjorts på felaktigt sätt - så får vi betala allt själv, och klaga till säljaren för dolda fel (om det är inom perioden på 2 år för reklamation).

Jag hoppas verkligen att säljaren gjorde ett bra jobb med renovering, som du säger... men det känns inte rättvist om man "just like that" nekas ett formellt uttalande eller dokument från säljaren som de lovat i början. Och som (tänkte vi) skulle skydda oss med försäkring om någonting hade gjorts på ett felaktigt sätt i badrummet.

Stort tack för dina råd och åsikter.