handdator

Visa fullständig version : Målning av trappuppgångar - kostnader?

Suna
2009-11-23, 06:39
Vad borde det kosta att måla en uppgång med 4 våningar, tro?

Jag återkommer med hela beräknade kommande kostnader senare
då jag fått edra "kostnadsförslag"...

totiki
2009-11-23, 08:58
Vi målade vårt trapphus själva i somras, 3 våningar. Materialkostnaden var under 10.000 och arbetstiden cirka 150 timmar.
En normal offert borde landa på en 60.000 inkl moms för 4 våningar. Kanske något mer? Det beror mycket på vad som ingår. Källare, vind, dörrar, vaxning av marmor, renovering av dörrar/fönster i samband med målningen o s v.

Kan meddela att vi också tog in en offert på 2 man och två veckor som låg på 50.000. Så arbetstiden stämde rätt väl med vad företaget offererade. Nu var ju dom proffs iofs så de kunde säkert göra det på kortare tid. Istället gjorde vi själva mycket noggrannt och lite mer (vaxning av marmorgolv, helrenovering av dörrar/fönster) än vad offerten avsåg på ungefär samma arbetstid. Detta gällde då 3 våningsplan samt källargång.
Besparingen blev mer än 80% när vi gjorde det själva och det tog 4 veckor.

Suna
2009-11-23, 19:56
Vad kan det kosta?
Specifikationer?

Hur ska man räkna i t ex tidsåtgång och allt som kommer till såsom färginköp, arbetskostnader, material, moms
och vad mer??

Inga extra insatser som fönster eller annat.

totiki
2009-11-23, 21:59
4 x 60.000 verkar ligga inom rimlighetens gräns.

stephan
2009-11-23, 23:08
4 x 60.000 verkar ligga inom rimlighetens gräns.??????

En kvarts miljon för att måla en trappuppgång.?????

Mycket dekorationer blir det för dessa pengar.

totiki
2009-11-24, 01:08
Nej, det är inte ett trapphus längre utan 4 trapphus á 4 våningar han talar om nu.

Francois
2009-11-24, 05:22
Om ingen i styrelsen vet nåt om målning, kan ni anlita en konsult som kan se till att allt går rätt till. Jag har ett namn för dig i Stockholms området, om du vill. Kontakta mig..

totiki
2009-11-24, 10:46
Jag återkommer med hela beräknade kommande kostnader senare
då jag fått edra "kostnadsförslag"...

Vore kul att veta vad detta innebar.

Suna
2009-11-27, 11:32
Vad menade du med att "det ska gå rätt till" då målarna anlitas?

De har redan en målare boende i föreningen som de verkar vilja ge uppdraget.

Vad ska man säga om att de som bor här också jobbar här?

Ordf var länge sjukskriven men jobbade i föreningen och sambon fick lönen eftersom hon bara hade deltidsjobb. Nu är ordf åter på sitt jobb dagtid men fortsätter med det ena och det andra kvällar och helger. Vem kan veta vart pengarna går!?

Är det verkligen möjligt att dölja att man tar ut lön genom Brf??
Hur skulle det gå till i så fall?

clabbe
2009-11-27, 12:34
Om föreningen avlönar någon är föreningen skyldig att lämna kontrolluppgift på detta till Skatteverket. Det är fusk att påstå på en kontrolluppgift att någon annan gjort det arbete lönen betalas för.

MikHo
2009-11-27, 19:37
Vad menade du med att "det ska gå rätt till" då målarna anlitas?

De har redan en målare boende i föreningen som de verkar vilja ge uppdraget.

Vad ska man säga om att de som bor här också jobbar här?

Ordf var länge sjukskriven men jobbade i föreningen och sambon fick lönen eftersom hon bara hade deltidsjobb. Nu är ordf åter på sitt jobb dagtid men fortsätter med det ena och det andra kvällar och helger. Vem kan veta vart pengarna går!?

Är det verkligen möjligt att dölja att man tar ut lön genom Brf??
Hur skulle det gå till i så fall?

Det där kallas skattefusk

totiki
2009-11-29, 02:04
Det där kallas skattefusk

Jovisst enligt statens syn. Men om vi ser till hur verkligheten ser ut?

MikHo
2009-11-29, 11:53
Jovisst enligt statens syn. Men om vi ser till hur verkligheten ser ut?

så är det fortfarande skattefusk och skall inte utföras utav varken BRF eller dess medlemmar!

Börjas det tummas på regler hit & dit så kommer det inom kort komma ytterliggare inlägg om styrelsers inkompetens och hur styrelsen fuskar, utnyttjar och inte främjar medlemmarnas bästa.

totiki
2009-11-29, 12:08
Jo, det kan nog stämma. Men det där med att målaren bor i föreningen och också jobbar för den. Det finns väl ingen regel som säger att det skall vara orimligt. Det beror väl på hur det genomförs. Jag anser att det är bättre att de som bor i föreningen och har kunskap om hur saker och ting skall genomföras, gör det. Än att ordföranden köper in samma tjänst från sin svåger som inte bor i föreningen. Bättre att föreningen gynnar sina egna och givetvis betalar avsedda skatter och avgifter.

Att avlöning som det betalas skatt och sociala avgifter på bokföres på rätt person är bäst. Men hur skall man kunna avgöra utifrån det som är skrivet här, vem som gjort vad? Hur deras överenskommelse ser ut om hur arbetsfördelningen är gjord dem emellan och hur de anser att vem som skall betalas för vad? För övrigt kommer skattemyndigheten aldrig att bry sig om den saken så länge skatt och sociala avgifter verkligen betalas för det utförda arbetet.

Däremot håller jag med om att man inte skall arbeta när man är sjukskriven. Men det är inte skattefusk, det är bidragsfusk.

MikHo
2009-11-29, 14:12
Om det bor en målare i föreningen får han gärna lämna ett pris på arbetet, det skall dock i jämlikhetens namn tas in offerter från ytterligare företag att jämföras med.

Om antingen målaren i föreningen eller ordförandets svåger får jobbet utan att kontrollera med fler företag ser jag som samma "problem".

Alternativet är att han får jobbet som privatperson och boende i föreningen, med rimlig ersättning för utfört arbete ifrån föreningen. till detta kommer självklart sociala avgifter och skatt.
Sedan om man kallar det arvode eller lön spelar nog inte så stor roll... det får man kontrollera med skatteverket.

Däremot håller jag med om att man inte skall arbeta när man är sjukskriven. Men det är inte skattefusk, det är bidragsfusk.

Håller jag helt med.

totiki
2009-12-09, 10:32
Jag tycker nog att, ifall en boende i föreningen kan matcha (ekonomiskt och kvalitetsmässigt) det mest prisvärda av de alternativ som kommer in vid upphandlingen så skall föreningen välja denne före utanför föreningen stående intressenter.
Hela vitsen med en förening är ju att man skall gynna sina egna genom att agera gemensamt.
På sätt och vis kan man tolka portalparagrafen på detta sätt, om man vill.