handdator

Visa fullständig version : Kastanjegården förlorade efter lång strid - Tidningen Arbetaren

Admin
2009-11-05, 19:33
Ombildningsprocessen till bostadsrätter vid Kastanjegården i Enskede, Stockholm, har skapat hot och otrygghet. Marie-Louise Granbom är en av de nej-sägare som har hotats. – Jag har fått höra att jag ska få det svårt här och att alla ska spotta på mig.

Efter månader av strid och flera köpstämmor har Kastanjegårdens hyresgästförening förlorat. Vid köpstämman den 23 oktober fick ja-sidan exakt de 67 procent som krävs och kan nu ombilda till bostadsrätter.
Osämjan mellan de hyresgäster som har velat ombilda och de som har velat behålla sina hyresrätter nådde sin kulmen vid en köpstämma i mitten av september.

Marie-Louise Granbom är ledamot i Hyresgästföreningen. Hon berättar att bostadsrättsföreningen under kvällen ringde på hos grannar som inte kommit till stämman för att få dem att skriva under fullmakter som stödjer en ombildning. Bostadsrättsföreningen i sin tur anklagade Marie-Louise Granbom och andra motståndare till ombildningen för att ha påverkat folk att rösta nej.
– Efter mötet var det mycket skrik och hot på gården. Medborgarvittnen var på plats för att vi skulle känna oss tryggare och det retade upp folk, säger Marie-Louise Granbom.
Flera hyresgäster som varit emot ombildningen tycker att förfarandet har varit odemokratiskt och menar att deras synpunkter inte hörsammades på sista stämman.
– Vi nekades öppen votering. Och en hyresgäst lämnade salen under omröstningen i ilska över hur odemokratiskt mötet var, berättar Marie-Louise Granbom.
En annan hyresgäst som vill vara anonym säger till Arbetaren att han upplevde den slutna rösträkningen som ”en parodi på demokratisk process”.

Torsten Kai Larsen är ombildningskonsulent vid Svensk Bostadsutveckling och ansvarig för ombildningen vid Kastanjegården. Han menar att det finns få frågor i samhället som innehåller så många ekonomiska och sociala frågor som en ombildningsprocess gör.
Han förklarar att lagstiftningen som reglerar ombildning skiljer sig från andra demokratiska processer.
– Det handlar inte om att rösta för eller emot utan om att se om två tredjedelar går med på erbjudandet. Därför kan det ses som en segdragen process, men jag ser inget problem med flera köpstämmor, säger han.

Klicka här för att läsa hela artikeln... (http://www.arbetaren.se/articles/inrikes2009115-4)