handdator

Visa fullständig version : Stambyte / stamrenovering i brf - Vem ska stå för kostnader i lgh?

Pamela
2009-11-05, 14:00
I min bostadsrättsförening har det utförts en stamrenovering (okt) som bestått av nya stammar i toa/bad, kök, grovkök, hobbyrum och nätförråd (isolering rör). Jag hade inrett hobbyrum med väggfasta skåp, garderob etc som jag fick riva ner själv, flytta garderoben så mycket som jag trodde skulle räcka, etc.

PEAB som utfört entreprenaden menade att jag skulle få betala en summa om entreprenören skulle riva. Själv tycker jag att Riksbyggen ska stå för kostnaden och återställning till ursprungligt skick. Jag kontaktade ansvarig på Riksbyggen och fick svaret att de inte tänker stå för kostnaden för "jag behöver inte ha inrett hobbyrummet".

En annan sak att irritera sig på är att de i grovkök målat utanpå skåpluckorna men inte på insidan av luckorna, och ej hellre under skåpen med anledning av att de "bara fått betalt att måla utsidan".

Renoveringen skulle ta 4 veckor + lite småjusteringar efteråt. Jag hade beställt en duschkabin som det har visat sig är "restad" och när den kommer har jag inte fått besked om. Vi är inne på 5:e veckan nu. Vad göra?

Admin
2009-11-05, 14:15
Riksbyggen har inte med saken att göra (de står inte för några kostnader), och det är väldigt märkligt om Riksbyggen inte upplyste dig om detta!

Svaret du fick från Riksbyggen är enbart löjeväckande att du inte "behövt" inreda hobbyrummet... för att inte säga skrämmande!

Detta är en sak mellan dig och bostadsrättsföreningen (dess styrelse).
Riksbyggen är bara hantlangare åt styrelsen i din brf.

Föreningen äger inte rätt att göra förändringar i din lägenhet mot din vilja.
Som vi påpekat många gånger tidigare här i forumet krävs det enligt lag ett stämmobeslut med 2/3 majoritet för att göra något i din lgh som hör till ditt ansvarsområde, samt Hyresnämndens godkännande.

I första hand ska du vända dig till styrelsen med dina problem

Om du anser dig orättvist behandlad så vänd dig till Hyresnämnden.
Hyresnämnden kan inget om bostadsrätter, men det är möjligt att de ändå kan bistå dig med hjälp med just detta problem.

Du ska inte betala något personligen för det som måste göras i din lägenhet pga föreningens stamrenovering!

Se även;
Ersättningspolicy för medlemmar vid stambyte i brf (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=7725)