handdator

Visa fullständig version : Förtroendevalda klubb för inbördes beundran i brf

Villeviking
2009-10-28, 12:17
Hej alla därute i cyber!
En liten fundering från villeviking:

Det är säkert inget ovanligt, men dock lite märkligt.
I "min" brf är föreningens ekonomiansvarig (ordinarie ledamot) gift med den som sköter valberedningen. Så om jag av någon anledning skulle vilja nominera någon annan person i ledamotens ställe lär det absolut bli problem...

Inte nog med det.I"klubben för inbördes beundran" är sekreteraren nära anhörig till föreningens ekonomiska förvaltare. Det senaste kan tyckas lite märkligt. När förra ekonomiska förvaltare avgick pga pension så tillsattes - utan att informera medlemmarna - sekreterarens svärmor!
Jag ringde på skoj runt lite i kommunen till auktoriserade revisorer (som brukar kunna erbjuda ek. förvaltning) och frågade om de hade fått något anbud. Av de fyra jag slumpvis ringde till hade tre inte fått någon förfrågan och den fjärde ville inte svara...

Har frågat en annan styrelseledamot om lämpligheten i detta och fått till svar att: denna ekonomiska förvaltare är väl etablerad och har ett bra rykte. På frågan om det inte borde utgått någon förfrågan till andra byråer så fick jag svaret (snorkigt) att det här sköter styrelsen ..

Vad säger ni, är det här helt OK??

RÄTTELSE: kom på några timmar efter att jag publicerat inlägget att det blev lite tokigt ;) Revisor (som jag felaktigt skrev)ska vara ekonomisk förvaltare. har nu rättat till felet!

stephan
2009-10-28, 12:31
Suck är vad man kan säga när man läser om "beundrarklubbar".

Tyvärr mer vanligt i bostadsrättsbranchen än i alla andra brancher.

Okunnigheten är minimal både hos styrelser och medlemmar.

Och till sist varför kommer aldrig något ut i tidningarna om förhållandena i bostadsrättstyrelser, valberedningar, och revisorsposterna.

Och till sist vilka är det som tillåter att allt "skit" sker just i denna branch.

Jo de med sämst samvete i detta land HSB, Riksbyggen och SBC.

Villeviking
2009-10-28, 12:44
visst är det så att det finns dom har har det värre... men man kan väl tycka att en relativt liten brf borde ha potential att ha ett demokratiskt styrelsesätt? Men tyärr finns det ganska många som är rädda för fsk och styrelsen eftersom det har förekommit hot (jorå!) till dom som av ngn anledning motsätter sig styrelsen... det finns en medlem som hade långt gångan planer med att gå ut i tidningen men den stackarn svartmålades och hängdes ut så många trodde att det var han eller hon som var föreningens fiende... Varför kommer man att tänka på Sicilien tror du??

Essa
2009-10-28, 16:49
Att hota med media gör det kanske lätt för styrelsen att utmåla någon stackars medlem som föreningens "fiende".

Att ge ekonomiska förvaltningen till anhörig och vägra redogöra för upphandling/anbud ser illa ut, (om det är det eller ej).
Använd det till att byta ut någon i styrelsen. Du behöver stöd av flera medlemmar och en alternativ kandidat, (du själv eller annan).

Får ni in en pålitlig kandidat har ni insyn i styrelsen och finns det fler tveksammheter så fortsätt...

... man får dock vara beredd att göra jobbet själv.

Francois
2009-10-28, 18:46
På stämman kan väl som helst kandidera för en styrelsepost.

Styrelsen sköter val av ekonomisk förvaltning, det stämmer. Man måste inte ta anbud.
Ibland borde man ta anbud, ibland behövs det inte. Om man t.ex. har kontakter med en annan styrelse som redan gjort samma anbud, kan man ta del av deras anbudförfrågningar, mm)

Suna
2009-11-08, 11:55
p g a att han varit kritisk till en hel del... Så nu har fastighetsskötaren sagt upp sig.

Måste föreningen betala skadestånd eller vad det nu kan bli ?

Obs: Det blir omöjligt att hitta någon som är lika arbetsvillig, kunnig och bra som han som slutade p g a mobbingen från ordföranden...

Och ordföranden jobbar nu extra i föreningen - i stället för fastighetsskötaren.

MikHo
2009-11-08, 14:43
p g a att han varit kritisk till en hel del... Så nu har fastighetsskötaren sagt upp sig.

Obs: Det blir omöjligt att hitta någon som är lika arbetsvillig, kunnig och bra som han som slutade p g a mobbingen från ordföranden...

Och ordföranden jobbar nu extra i föreningen - i stället för fastighetsskötaren.

Har fastighetsskötaren varit anställd eller haft tjänsten som förtroendeuppdrag?

Myggan
2009-11-10, 12:39
Om Brfn är tillräcklig stot så ska INTE fastighetsskötaren sitta i styrelsen.och jag anser att en Brf.ALLTID ska ta in anbud på i stort sett ALLT!
Om det skulle bli en granskning (en seriös granskning) av allt mygel och kriminalitet innom HSB så hade hela systemet med Brf.kollapsat och ingen är intresserad av det!?
Nej,avskaffa Brf.som boendeform vore det enda raka men då faller ju hela korthuset och vem vill det?
"En styrelse kan hota en medlem hur mycket den vill för styrelsen är ingen myndighet!"citat från åklagare,polis,JK.
Helt otroligt men sant!

Essa
2009-11-10, 14:53

Om anställd: Har han själv sagt upp sig torde det sluta där.