handdator

Visa fullständig version : Jäv m.m. - Ordföranden tror hon äger bostadsrättsföreningen

Gunnar
2009-10-14, 12:43
Hej,

Jag sitter i styrelse i en liten förening. Nu är det så här att vår ordförande sitter i samma styrelse sedan 40 år tillbaka och tror självklart att hon äger huset.
Under senaste 5-6 år har dessutom 4 styrelseledamöter sagt upp sig efter att försöka rätta till felaktigheter som uppstådd genom att man givit speciella förmåner till ordförande. (Hon tvättar tex. i vår tvättstuga för sina barn som har egna familjer och inte bor i huset).
Anledning att styrelseledamöterna slutade var att ordförande började sin häxa jakt så fort någon försökte opponera sig.
Bl.a. har vår HSB-representant i styrelsen också slutat.

Nu har vi fått en ny HSB-representant i styrelsen som samtidigt är anställd på HSB kontoret. Han är en ung, ganska kaxig person som fattade snabbt vad som är på gång och ser möjligheter för sitt eget företag (alltså HSB) att ta över tjänster i huset genom att klia ordförande i ryggen. Dessutom beter han sig på ett sådant sätt att alla uppfattar honom som ”den som bestämmer”.

Det har gått så långt att han själv föreslagit följande:
1.Att komma med offert från HSB om fastighetsservice och städning, utan jämförelse med övriga företag. På frågan om jäv så meddelar han att han inte jobbar för HSB Bo-service, utan att HSB Bo-service enbart är en del av HSB koncern så det kan inte ses som jäv.
2.Att ändra styrelsebeslut om anbudförfrågan som tilldelats i uppgift till vicevärde. Dagen efter styrelsemöte bestämde han att vi engagerar HSB konsult istället. När v.v. opponerade sig detta med hänvisning till styrelsebeslut vägrade han ens titta på ankomna anbud på nästa styrelsemötet med hänvisning att han eller andra i styrelsen inte har tillräckliga kunskaper i fråga. Följaktligen tyckte han att ankomna anbud inte kan vara utgångspunkt för en konsult utan han föreslog att det iaf. blir en HSB konsult som ska kontaktas och börja om från början. Han underströk att ”jag vet säkert att vår konsult inte vill ta över något som någon annan påbörjat”.

Vad ska man göra? Det känns som om ingen annan i styrelse förstår hur allvarlig en sådan situation kan vara om man tillåter att HSB tar över alla beslut. Alla deras ”förmåner” blir inte värda något när deras hyror skjutas i höjden.
Går det att anklaga HSB-ledamot för jäv?

På tal om ordförande - trots att det är bevisat och flera medlemar har bevittnad olagligt tvätt har styrelsen röstat fram att det inte är något problem.
Hon deponerar ett gemensam förråd för sig själv också som är känt och har varit ifrågasatt, men styrelse har igen kört över Likabehandlingsprincipen, och emot medlemmarnas vilja. Det har nu hänt att styrelse beviljat betalning på ett låsbyte på samma utrymme med förklaring att en sabotage har hänt och att hon saknar hyresavtal för utrymme dvs. inte räknas som eget utrymme - trots att det bara är hon som har tillgång dit.

stephan
2009-10-14, 13:38
I detta avlånga land finns det inte mycket som är så lite diskuterat som att bo i bostadsrätt.

Tidningarnas reportrar verkar inte kunna ett skvatt. HSB får husera med sina gamla traditioner. När det hettar till blir det förlikningar så att sanningarna inte kommer fram.

Finns bara ett sätt att ändra på denna overkliga värld.

Skriv insändare, och gärna om sådant här som ordföranden i din föreningen pysslar med. Det vill säga att ta fördelar mot andra, det brukar krypa fram något som kallas avundsjuka som tidningarna gillar att vältra sig i.

SKRIV.....

Essa
2009-10-14, 13:57
Ni behöver en ny styrelse, som kan läsa flera anbud.

Enda sättet är att "kampanja" och få med sig tillräckligt många medlemmar. Kan gå lättare att övertyga folk om man har ett bra förslag på nya ledamöter.

Gunnar
2009-10-14, 14:11
Det försöker jag göra genom att lämna en motion med krav för extra stämma(observera att jag ÄR medlem i styrelsen, men man kan inte fråga något muntligt på styrelsemötena och förvänta sig ett beslut).
Jag vill att man söker nytt folk, inte ha anställda i styrelsen, inte heller folk som sitter så lång tid, inte anställda på HSB kontoret som styrelseledamöter osv. Jag ville att vi byter styrelsemedlemmar löpande, så alla får möjlighet för engagemang osv.
Fick svar av HSB representant att: då får vi ingen kontinuitet i styrelse arbetet, och dessutom är folk inte intresserade av att jobba i styrelse (i verkigheten är det ingen som vill jobba med nuvarande oversittare av ordförande). :16:

totiki
2009-10-14, 14:34
Det försöker jag göra genom att lämna en motion med krav för extra stämma(observera att jag ÄR medlem i styrelsen, men man kan inte fråga något muntligt på styrelsemötena och förvänta sig ett beslut).

Hur många är ni i föreningen? Får du inte ihop 10% och kan kräva en extra stämma?

Jag vill att man söker nytt folk, inte ha anställda i styrelsen, inte heller folk som sitter så lång tid, inte anställda på HSB kontoret som styrelseledamöter osv. Jag ville att vi byter styrelsemedlemmar löpande, så alla får möjlighet för engagemang osv.

Det är väl precis det du skall skriva i kallelsen till extra stämman och så det om hur HSB försöker rasera anbudsförfarandet.

Fick svar av HSB representant att: då får vi ingen kontinuitet i styrelse arbetet, och dessutom är folk inte intresserade av att jobba i styrelse (i verkigheten är det ingen som vill jobba med nuvarande oversittare av ordförande). :16:
Men det kan inte han bestämma. Det är ju upp till medlemmarna på stämman. Det krävs att du arbetar fram en bra plan för hur denna stämma skall gå till och hur du presenterar dina åsikter så du får medlemmarna med dig. Jag tror att det är till din fördel att du redan sitter i styrelsen. Medlemmarna förstår att du har insikt i hur det går till.