handdator

Visa fullständig version : Vad gäller för ventilationen i brf?

Miffy
2009-10-13, 17:39
Jag bor i en liten bostadsrättsförening som för ett antal år sedan installerade en ventilationsanläggning i hela föreningen. Varje lägenhet är frikopplad från de andra så systemet hänger inte ihop. I föreningens stadgar står det att bostadsrättsinnehavaren är ansvarig för ventilationen i lägenheten och kan installer om/reparera denna. Jag demonterade anläggningen i min lägenhet efter samråd med ingenjörer med kunskap inom ventilation och kommunen. Den satt ovanför spisen och var en kombinerad spisfläkt. Jag underrättade styrelsen mitt tilltag och att jag kommer att installera alternativ lösning.

Sen dess har det veritabelt tagit hus i helsike i föreningen. I förra veckan dök två representanter upp från styrelsen och krävde att jag sätter tillbaka samma enhet på samma ställe omedelbart. Jag sa nej och att jag ska och har inga problem med att installera alternativt system. Igår krävde en av representanter att få se mig och överlämna en hop papper till mig. Jag mådde dåligt och bad honom lämna det i brevlådan så jag i lugn och ro kunde gå igenom det hela. Han var fruktansvärt otrevlig och gav sig inte utan krävde att få svar samma kväll. Jag fick pga mitt hälsotillstånd avbryta samtalet och fann papprena i min låda idag.

Däri fanns bland annat en kopia på ett email styrelseordföranden's man (kassören) hade skickat till företaget som installerat anläggningen. Jag ringde upp denna person (Ventilationsinstallatören) och vi kom överens om att han ska komma över till min lägenhet och vi ska gå igenom olika förslag på hur jag kan lösa mitt ventilationsproblem. Precis när vi ska avsluta samtalet berättar han att föreningen har avtalat med honom att dyka upp imorgon kl 07.00 utanför min dörr med två tekniker för att återinstallera fläktenheten. Han undrade om jag visste om detta och jag sa som det var "Nej". Han tyckte detta var mycket olustigt.

Jag har senare under dagen haft ett telefonsamtal med kassören som var väldigt aggressiv. Han hävdar att han har lagen på sin sida och att de har full rätt att gå in i min lägenhet för att åtgärda problemet. Jag kommenterade att det står i stadgarna att jag har rätt att installera och reparera ventilationsrelaterade saker i lägenheten. Han ville inte alls prata med mig om att jag var intresserad av att installera en annan lösning än den befintliga. Ventilationsinstallatören underrättade mig att jag kan göra precis såsom jag har tänkt mig och att det inte finns några hinder med det inom systemets installation. Kassören i föreningen har helt antagit ställningen att jag har helt stängt för en dialog trots att jag underrättat dem, vilket jag kunde ha underlåtit och att jag har vid flera tillfällen (tom skriftligt) berättat att jag har inga problem och att jag ska installera en alternativ lösning.

Sen bad jag att den som ringde mig igår kväll inte ska ta kontakt med mig igen eftersom han bland annat använda hot som att antingen installerar jag enheten eller så får jag flytta. Då svarade kassören med att jag har ingenting att säga till om när det gäller vem som kontaktar mig. Sen blev han otroligt upprörd när jag bad att få skriftligt på att intrånget imorgon är avblåst.

Vad gäller egentligen? Jag har och min familj har lidit av det höga ljudet som anläggningen gjort i ledningarna. Detta är en av alla detaljer jag ska gå igenom med installatören för att se hur vi kan lösa det. Jag vill ha en kolfilterfläkt i köket vilket installatören sa var helt ok. Jag vill flytta den orginal enheten till en annan plats vilket installtören sa. Har styrelsen verkligen rätt att tvinga mig att installera den där den en gång har suttit när alla experter säger att jag kan göra så som jag vill i det här fallet. De hävdar jag förstör för andra, men lägenheterna är frikopplade ventilationsmässigt.

totiki
2009-10-13, 22:16
Efter vad jag förstår av din berättelse, har du inte gjort något fel.
Jag förstår heller inte vad styrelsen har för problem p g a. detta.
Av vilken anledning vill de stoppa det du håller på med?

Miffy
2009-11-11, 15:53
Anledning? Ja, att jag tagit ner den säger kassören. Senast nu är att monteringen av aggregatet och rör ska ske imorgon. Montörerna är hur positiva som helst och hade massor med idéer mm. Efter detta ringer Ventilationsinstallatören mig och säger att styrelsens kassör säger att det kan inte monteras imorgon eftersom vi inte är överens.

För att de ska "ge grönt ljus" vill de att jag ska skriva ett papper där jag påtar mig det ansvar som står i stadgarna. Inkl. OVK-kontrollernas kostnad framöver. Men är inte den fastighetsägarens ansvar och i deras intresse och inte mitt? Jag kommer ju få ett protokoll på att ventilationen är ok i min lägenhet efter monteringen.

Känner mig helt förvirrad och förstår inte varför de inte ringer mig utan den jag bett utför jobbet.

totiki
2009-11-11, 17:20
"I föreningens stadgar står det att bostadsrättsinnehavaren är ansvarig för ventilationen i lägenheten och kan installer om/reparera denna."
Detta står ju redan i stadgarna så du lyder under dem i alla fall, du behöver inte skriva på något extra papper av den orsaken. OVK är föreningens uppgift precis som du säger så skriv inte på något av den anledningen heller.

Jag tror du kan gå till hyresnämnden och begära lösning av tvisten nu. Då kommer de att begära in information från föreningen. Är det som du säger har föreningen inget att komma med, såvitt jag kan förstå.

Admin
2009-11-25, 15:56
Hur har denna historia avlöpt?

1. Jag skulle vilja få den exakta formuleringen i stadgarna om ventilationen.

2. Jag skulle vilja veta vilka regelverk som styrelsen i din brf påstår styrker styrelsens inställning (vilken den nu är).

Styrelsen har ingen rätt att föra en diskussion med den som du anlitat för arbete i din bostadsrätt.
En styrelse som beter sig på detta sätt är en okunnig och arrogant styrelse, som inte förstår eller bryr sig om medlemmarnas bästa..

Du ska inte skriva under något papper, och jag hoppas innerligt att du inte gjort detta.