handdator

Visa fullständig version : Vem bekostar besiktning i brf av en lägenhets fuktskada?

Per
2009-10-09, 00:17
En medlem i föreningen fick i somras en fuktskada i sitt renoverade badrum. Medlemmen ringde och anmälde fuktskada till föreningens fastighetsförvaltare (FF), som kom och inspekterade skadan. För att åtgärda läckaget kontaktade förvaltaren en rörfirma som åtgärdade felet.

FF ringde då mig, som är ordförande, och berättade vad som hänt. Då detta hände under semestern fanns ingen i styrelsen på plats, så FF fick ta emot vårt försäkringsbolag för besiktning.

Dessutom gjordes en fuktskadebesiktning av Hummidus för att ta reda hur stora skadorna var.
Skadorna visade sig inte vara allvarliga.

Nu har fakturorna kommit efter återställningsarbetet och jag undrar om vi kan kräva lägenhetsinnehavaren på dessa kostnader:

Förvaltarens kostnader för första besöket, som han själv kontaktade
Rörmokarens kostnader
Förvaltarens kostnader andra besöket tillsammans med vårt försäkringsbolag
Hummidus kostnader för fuktskadebesiktningTacksam för svar.

stephan
2009-10-09, 08:12
Du måste beskriva vad det var för en skada och hur skadan uppkommit för att det ska vara möjligt att besvara dina frågor.

Föreningens respektive bostadsrättshavarens ansvar, alltså.

Per
2009-10-09, 09:44
Det enda som behövde åtgärdas i lägenheten, åtgärdades av rörfirman som tätade det läckande röret. I övrigt bedömde försäkringsbolag och Hummidus (fuktskadebesiktare) att inget övrigt behövdes göras i badrummet.

Men det lilla läckaget medförde ändå stora kostnader för föreningen som jag nu undrar om vi kan kräva av lägenhetsinnehavaren, som själv kontaktade föreningens fastighetsförvaltare.

totiki
2009-10-09, 09:46
Satt röret i väggen eller utanpå?
Det står i era stadgar vem som ansvarar för vad, föreningen eller BRH. Utgå från stadgarna.

Per
2009-10-09, 09:56
Bostadsrättshavaren har själv byggt om badrummet där han satt upp en tunn innervägg. Han har själv (alt. ej auktoriserad person) monterat röret som nu läckt. Läckaget har skett innanför fuktspärr.

totiki
2009-10-09, 10:11
Generellt sett verkar det ju inte vara något som föreningen tillhandahållit och bör därför vara BRHs ansvar. Kolla stadgarna i föreningen vad de säger om detta.

Om detta rör är medlemmens ansvar enligt stadgarna så be bostadsrättshavaren kontakta sitt försäkringsbolag.