handdator

Visa fullständig version : Skador efter renovering i brf - Kan jag kräva ersättning?

Pelle B
2009-09-18, 15:24
Våningen ovan min lägenhet har renoverats och byggts om så att man byggt badrum ovanför mitt vardagsrum. Det har varit en hel del tungt arbete i samband med detta och jag har fått sprickor i taket, ventilationen har satts igen och jag har fått skador på kakelugn.

Vad kan jag kräva för ersättning i samband med detta?

Styrelsen sa i samband med att renoveringsarbetet skulle starta att det var en styrelsefråga som inte jag hade med att göra.

Admin
2009-09-18, 15:54
Det är nog svårt att säga vad du kan kräva i ersättning, förmodligen ingenting. I alla fall inte i pengar.

Men kan det påvisas att renoveringen (som jag då förstår föreningen stått för, eller?) i bostadsrätten ovanför dig orsakat skadorna i din bostadsrätt så kan du självfallet kräva av styrelsen att problemen/felen åtgärdas (ev. alternativt att du kompenseras ekonomiskt med motsvarande kostnad för reparationerna, men i fall som dessa brukar föreningen sällan ersätta någon i pengar).

Ofta är dessutom försäkringsbolag involverade och då ger de ju sitt förslag (som aldrig är slutgiltigt).

Kanhända att du måste ställa skadeståndskrav på din granne. Har du diskuterat frågan med grannen?

Jag hänger inte med på varför styrelsen sagt att renoveringsarbetet var en styrelsefråga, men jag gissar att det som gjorts i våningen ovanför din är något som föreningen fått bekosta för den som bor där, av någon anledning.
En styrelse som inte vill ha engagerade medlemmar kan säga att en fråga är en styrelsefråga, men det finns ett tillfälle om året då detta skäl inte går att använda för att inte informera, och det är på årsstämman.
Då har du, med stöd av lagen, rätt att få svar på i princip alla frågor du vill ha svar på som rör föreningen.

Har du tagit upp frågan om ersättning med styrelsen och vad har du i så fall fått för respons på det?

totiki
2009-09-22, 09:24
Styrelsen sa i samband med att renoveringsarbetet skulle starta att det var en styrelsefråga som inte jag hade med att göra.
Det var det säkert också, då. Men nu har ju saken förändrats i och med att du råkat ut för skador. Genom detta är du involverad.