handdator

Visa fullständig version : Värdenedsättning pga bygge av balkonger i brf

Pelle B
2009-09-18, 14:55
Hur värderar man en nedsättning av lägenhet pga att det byggs en balkong ovan din balkong?

Då jag köpte min lägenhet betalade jag ett pris på 200.000 (dagens värde ca 400000) mer än de underliggande lägenheterna (tredje våningen utan hiss). Min lägenhet var någorlunda nyrenoverad så det kunde motivera ett högre pris.

Därefter har vi byggt balkonger till lägenheterna. Dock inte på våningen ovan mig då föreningen hyrt ut den lägenheten till ett företag. Jag byggde balkong med vetskap om att det inte skulle finnas någon balkong ovan mig.

Det innebär att jag haft fri sikt ovan mig villket jag uppskattat mycket. Det har varit helt underbart att sitta på balkongen utan att ha något ovanför mig.

Nu har lägenheten sålts till en privat person och han vill bygga balkong ovanför mig. Det blir hans tredje balkong. Min fundering är då hur mycket jag kan kräva i ersättning för detta då jag mister en del ljusinsläpp, himlen kommer att försvinna ovanför mig.

I och med att lägenheten ovan kommer att öka i pris så torde det finnas ett utrymme för att ersätta mig för den skada jag åsamkas.

Vad kan man kräva?

clabbe
2009-09-18, 15:14
Jag har svårt att förstå varför du ska ha något giltigt ersättningsanspråk.
Det fanns inga balkonger när du köpte så då fanns ingen skillnad mellan lägenheterna i den aspekten.
Bara för att det inte byggdes balkong en gång innebär det inte någon garanti för att det inte ska byggas i framtiden.
Kan du ens påvisa att din lägenhet sjunker i värde om det byggs balkong ovanför?
Kan du påvisa något annat fall där någon fått nåt skadestånd i dessa omständigheter?

Pelle B
2009-09-18, 15:18
Det var ju ett svar gott som något. Men det finns regler för detta har jag förstått.

Admin
2009-09-18, 15:31
Det finns inga regler för detta! Det är faktiskt tyvärr så att det saknas regler för det mesta inom bostadsrätter.

Det finns rättsfall för bygge av balkonger, men det jag sett har då handlat om att föreningen beslutat att bygga balkonger vilket sedan bostadsrättshavare invänt mot.

Men balkongbygge ska godkännas i hyresnämnden så där har du ju en möjlighet att framföra krav.

Om du anser att värdet för din lägenhet sjunker pga tillbyggnaden av balkong så tror jag att du kan föra talan om kompensation för detta i fastighetsdomstolen.

Pelle B
2009-09-18, 15:36
Det var det svaret jag väntat på men varit osäker på hur det låg till,
Tack

Francois
2009-09-19, 19:59
Jag tycker att du ska kolla med byggavdelningen i kommunen. Kolla om det behövs bygglov för balkongen. I vissa fall, när man vill bygga nåt, krävs det att grannarna godkänner bygget. Detta händer när nån vill bygga nåt som bryter mot reglerna, t.ex. för nära grannes tomt, eller på prickad mark. mm
Vet inte vad som gäller för balkong.