handdator

Visa fullständig version : Ordförande saboterar försäljning av lgh i brf

Danone
2009-09-15, 07:31
Min fru och jag holder på med att sälja lägenheten. Under visning,med en hel del besökande till stede,kommer ordförande inn och börjar fråga om lagligheten av renovation av lägenhet,osv,osv,så att alla där hör. Mäklare har papper i hand,och kan försvara allt. (Ordförande var kassörska i den tid renovation blev gjort av ägaren,som ochså satt i styrelsen!). Hon blir då informerad att hon ikke önskas tilbaka i lägenheten. Och va gjör hon? Jo,hon skickar en bekant på visning nästa dag,som då börjar agera på samma sätt - ifrågasättar allt,med potensiella köpare tillstede!
Vi vet inte om hon forsöker skrämma eventuella köpare för att få lägenheten billig (till en bekant,eventuelt),som är det enda logiska konklusjonen.
Alla andra fastigheter denne mäklaren har går sin gång,med budgivning,men vårann... inget.
Mitt fråga är: kan hon bli ersättningsskyldig i fall vi måste sälja till ett billigare pris / vänta,och börja hele prosessen på ny?
Tacksam för svar och råd.

MikHo
2009-09-15, 08:40
Det är nackdelen med en så kallad öppen visning, vem som helst får komma dit.. Ni har ju bjudit dit dem.

Jag tycker det är ett barnsligt beteende av denna person och hennes bekanta smo uppför sig på samma sätt. Om hennes frågor besvaras på ett korrekt sätt och med fakta på att hennes "anklagelser" inte har någon grund så märker de flesta att det ligger något bakom för egen vinning.

Du som säljare har alltid valmöjligheten att välja vem du skall sälja till. Du behöver alltså inte gå med på ett lägre bud från henne eller hennes bekanta.

Ersättning för hennes beteende kan bli en svår och långdragig process (om det ens kommer så långt) vilket jag tror att ni bara kommer att förlora på i långa loppet.

Det jag tycker ni bör göra är att innan ni säljer lämna in en motion till nästa årstämma där ni yrkar på att personen inte får fortsatt förtreoende i styrelsearbetet på grund utav agerandet.

Helt klart bör ni låta någon granne vet om denna motion så att personen kan visa kopia på er motion samt ifrågasätta om den inte behandlas på årstämman.

På det viset får personen tillbaka med samma mynt.

Danone
2009-09-15, 10:36
Tack för ditt svar MikHo.
Ungefär som jag tänkte själv,men man blir så arg.
Man får vel hoppas att dom som var där,tänkar som du säger: att dom fattar hon vill sabba för att få fastigheten till "rea-pris".
Ha en trevlig dag.

mäklare
2009-09-16, 00:58
Kan inte tillföra så mkt mer.

En vanlig spekulant som spyr galla brukar inte gemene man bry sig alltför mkt om, är så klassiskt att folk ska försöka prata ned en bostad, gärna om de är väldigt intresserade.

Däremot så är det inte speciellt vanligt att en ordförande går in och sabbar, tvärt om faktiskt. De brukar vara oerhört positiva till föreningen etc, även om det är en skitförening... brukar vara toppen att uppmärksamma spekulanterna på att de kan ställa frågor direkt till ordförande.... Det låter antingen som hon har en gås oplockad med dig, eller någon dold agenda.

Vet inte hur din mäklare klarade ut situationen, men en ordförande som går in för konfrontation ska man kapa direkt vid fotknölarna genom att tex hänvisa att all kommunikation mellan förening och säljare ska gå genom förening och säljare, samt be dem försvinna (lite snyggt) och helt enkelt avbryta samtalet.

Om lägenheten ligger i sthlm och du inte fått bud under tisdagen, så betraktar jag din försäljning till 99% som havererad, dags att planera för plan B.