handdator

Visa fullständig version : 10% avgiftshöjning för byte av fönster utan stämma i brf?

rosenlorden
2009-09-10, 18:11
Bor i en bostadsrätt i Skövde (Rosenhaga) när det plötsligt damp ner att nya fönster ska sättas in under hösten och avgiften ska p.g.a detta höjas med 5% + 5% om ett halvår.

För cirka 10 år sen sattes aluminium fasader upp på alla utsidor på fönstrena (helt i onödan nu då...) för att göra dom underhållsfria. Vi är många som är chockade över detta beslut som tagits helt utan stämma.

När man ifrågesätter så hänvisar dom till att vi hade en enkät för cirka ett år sen där man kunde kryssa i vad man ville skulle prioriteras i området. En förskräcklig enkät med heltokiga saker som biltvätt o dyl. det är klart att fönster var det mest logiska man valde (men ta mig fan inte för 10% höjning).

Det känns som en sådan stor investering, kostnad måste man ha stämma på och inte ett styrelsemöte av inkompetenta gamlingar (ursäkta ilskan..)

Har detta gått rätt till? Grejen är att fönstrena är helt okej också, ingen kondens, sprickor eller liknande.

Admin
2009-09-10, 18:43
Det är så att styrelsen ansvarar för underhållet av de gemensamma utrymmena och fasaderna i en förening. Därmed har styrelsen rent juridiskt rätt att ta ett beslut som detta även om alla logiskt tänkande personer förstår att det egentligen borde vara ett stämmobeslut.

Endast i vissa undantagsfall måste beslut tas på stämman (dessa få beslut har diskuterats i andra trådar här i forumet).

Styrelsen har också stöd i lagen för att bestämma precis vilka avgiftshöjningar och avgiftssänkningar som helst. Även detta borde naturligtvis i rimlighetens namn vara ett stämmobeslut.

Tyvärr fungerar en brf inte bättre än den styrelse som stämman tillsatt eftersom lagarna inte är mycket att luta sig mot, och det är också därför som det fungerar så dåligt i många bostadsrättsföreningar.

Engagemanget saknas helt enkelt i föreningarna. Detta leder ofrånkomligen till ökade och helt onödiga kostnader för medlemmarna, som inte förstår att deras brist på engagemang tunnar ut deras plånböcker.

Många företag lever gott på bostadsrättsföreningar eftersom de vet att det bl.a. där ofta saknas kunskap för att göra upphandlingar.

Jag vet inte om du har diskuterat denna fråga med styrelsen?

Vad du kan göra i detta läge är i princip bara att samla ihop 10% av medlemmarna där ni begär att styrelsen kallar till extrastämma i frågan.

rosenlorden
2009-09-10, 20:52
Tack för det snabba svaret. Vi är 2 styckna boende redan nu som skrivit ett dokument om det hela förfarandet. Som du själv skriver så är det någon lycklig fönsterförsäljare som fått ett trevligt kontrakt! Vi ska dela ut lappar till alla 189 lägenhter och kommer nog ganska lätt få ihop 10% så att det blir en stämma. Efter detta ska jag själv försöka komma in i styrelsen och få lite insikt i föreningen. Tråkigt att det blir genom detta sättet bara!

Lite OT men din avatar känner jag igen så väl, men från vilken film?

Admin
2009-09-10, 21:11
I många brf:ar sitter styrelsen kvar helt orörd av ren rutin.
Man tänker inte på vinsterna med en viss rotation i styrelsen.
Ju fler medlemmar som får ett år i styrelsen desto bättre. Det ökar både engagemang och insikt. Samtidigt får styrelsen lite extra press på sig att göra ett bra arbete.

Men rotation på fönster är kanske mindre bra.
Att byta ut 10 år gamla underhållsfria fönster verkar ytterst märkligt och det skulle vara intressant att höra hur styrelsen resonerat för att komma fram till detta beslut.

Jag har ingen aning om var min avatar kommer från, visste inte ens att den var från en film. :1:

rosenlorden
2009-09-10, 21:25
Ja vi ska försöka pressa fram mer information om hur det hela har gått till. Det är även en anläggningschef eller vad han nu kallas inblandat i det hela från Riksbyggen också. Han var inte alls sugen på att ge oss informationen om upphandlingar, offerter, eventuell värmebesparingar eller dylikt. Det är verkligen locket på. Luktar svågerpolitik. Det roliga är att våran ordförande redan för flera månader fått fina nya fönster insatta hos sig. När det samtidigt kom brev om att det "kanske" skulle bli ett fönsterbyte. Man kan ju fråga sig om hon fått någon avgiftshöjning! Ska konfrontera 65+ folket snart här och skapa lite rabalder :10::10:

MikHo
2009-09-11, 07:25
Lite OT men din avatar känner jag igen så väl, men från vilken film?

Avataren kommer från The incredibles (Superhjältarna) http://www.imdb.com/title/tt0317705/

Det är så att styrelsen ansvarar för underhållet av de gemensamma utrymmena och fasaderna i en förening. Därmed har styrelsen rent juridiskt rätt att ta ett beslut som detta även om alla logiskt tänkande personer förstår att det egentligen borde vara ett stämmobeslut.

Det tråkiga med att om alla renoveringsbehov eller andra "större" beslut skall upp på extrastämma så får man extremt långa beslutsvägar.

orsaken att Styrelsen finns är ju för att medlemmarna utser representanter för föreningen. Precis som vi svenska medborgare utser politikerna som våra representanter för att sköta vårt land.

Om vi skulle gå till folkomröstningar så fort det var underhåll på något statligt verk skulle deltagandet vara ganska lågt efter ett tag.

Däremot så måste styrelsen alltid se till behovet av renoveringar, inte stirra sig blinda på underhållsplanen som de stora riksorganen tutar i en.

I vår föreningen står det att plåttak på förråd skulle bytats för 2 års sedan. Fanns och finns ingen anledning att byta dessa tak. Speciellt inte alla på en gång. möjligtvis kanske något enstaka inom något/några år.
Tror säkert att det är det som skett i er förening, något fönster är lite sämre och där kommer förvaltaren in och säger "lika bra att byta alla, det står i underhållsplanen".

Problemet ligger inte i att Styrelsens har rättigheter att genomföra vissa typer av uppdrag utan stämmobeslut. Problemet ligger i att det sitter för många i styrelsen som inte tänker hela vägen.

Admin
2009-09-11, 08:09
Det tråkiga med att om alla renoveringsbehov eller andra "större" beslut skall upp på extrastämma så får man extremt långa beslutsvägar.
Mjae, jag håller inte riktigt med om det.
Man måste se det i hela sitt perspektiv, och då kommer man förhoppningsvis fram till att man inte kan tillsätta en lekmannastyrelse som inte är insatt i hur det fungerar och som inte vill ha öppenhet/insyn, och sedan tro att det blir bra.

Det enda som behövs är lite planering så kan alla större beslut tas på stämman.
Lätt som en plätt!
Denna metod för dessutom med sig en rad olika fördelar!

orsaken att Styrelsen finns är ju för att medlemmarna utser representanter för föreningen. Precis som vi svenska medborgare utser politikerna som våra representanter för att sköta vårt land.
Nej, det håller jag inte med om.
Styrelsen finns inte för att medlemmarna utser representanter för föreningen.
Styrelsen finns för att en förening medför arbete och någon måste utföra detta arbete.
Ingen vill som regel åta sig dessa uppgifter men eftersom alternativet är konkurs så blir det alltid en styrelse... sällan kanske den bästa, just pga att val av ledamöter inte sker efter kvalifikationer och på "frivillig" väg.

Vad gäller politiken så undrar jag om det är någon som tycker att denna sköts bra av våra folkvalda politiker?

Om vi skulle gå till folkomröstningar så fort det var underhåll på något statligt verk skulle deltagandet vara ganska lågt efter ett tag.
En omöjlig jämförelse.
Dessutom kan väl inte engagemanget och deltagandet bli lägre än vad det är i föreningarna, eller?
Jag tror tvärtom att om medlemmarna involveras ökar deltagandet och engagemanget.

Däremot så måste styrelsen alltid se till behovet av renoveringar, inte stirra sig blinda på underhållsplanen som de stora riksorganen tutar i en.
Helt rätt.
Och en styrelse ska heller inte göra som styrelsen i min förening.
När man ber dem motivera ett specifikt underhåll så svarar styrelsen; "Det står i underhållsplanen".

Dessutom, en underhållsplan som inte underhålls kan resultera i en katastrof för föreningen.

Problemet ligger inte i att Styrelsens har rättigheter att genomföra vissa typer av uppdrag utan stämmobeslut. Problemet ligger i att det sitter för många i styrelsen som inte tänker hela vägen.
Man kan se det från två olika håll, men om konsekvensen av situationen är att det inte är bra så får man nysta upp problemen från vilket håll man vill, bara det blir till medlemmarnas bästa i stället för som det ofta fungerar idag.

MikHo
2009-09-12, 11:13
Mjae, jag håller inte riktigt med om det.
Man måste se det i hela sitt perspektiv, och då kommer man förhoppningsvis fram till att man inte kan tillsätta en lekmannastyrelse som inte är insatt i hur det fungerar och som inte vill ha öppenhet/insyn, och sedan tro att det blir bra.

Vad är det som säger att närvarande på stämman är bättre lämpade för uppdraget än styrelseledamöterna?

om Styrelsen istället hade tagit kontakt med företag/personer som är lämpade för uppgiften så hade det säkert fungerat bättre.

Det enda som behövs är lite planering så kan alla större beslut tas på stämman.
Lätt som en plätt!
Denna metod för dessutom med sig en rad olika fördelar!

Jag är rädd (efter att ha medverkat på de stämmor som min förening haft) att det blir väldigt mycket diskussion runt om, ärendet måste kompletteras med uppgifter som inte kunde besvaras. Ny kallelse måste skickas ut. och så vidare......

Sannolikheten att en styrelse som inte kan planera sitt dagliga arbete kan planera ett stämma med avancerade ämnen faller på sin egen orimlighet.

Styrelsen finns inte för att medlemmarna utser representanter för föreningen.
Styrelsen finns för att en förening medför arbete och någon måste utföra detta arbete.
Ingen vill som regel åta sig dessa uppgifter men eftersom alternativet är konkurs så blir det alltid en styrelse... sällan kanske den bästa, just pga att val av ledamöter inte sker efter kvalifikationer och på "frivillig" väg.

Alternativet är kanske att skriva om stadgarna så att alla lägenheter har en ledamot? Alla blir därför kallade på styrelsemöten och kan yttra sin åsikt och vara med och bestämma? (OBS! för att undvika missförstånd, DETTA ÄR IRONI!)
Mer seriöst, du menar alltså att styrelsen inte representerar föreningen?

Vad gäller politiken så undrar jag om det är någon som tycker att denna sköts bra av våra folkvalda politiker?

ungefär lika bra som styrelsearbete i del föreningar :)

En omöjlig jämförelse.
Dessutom kan väl inte engagemanget och deltagandet bli lägre än vad det är i föreningarna, eller?
Jag tror tvärtom att om medlemmarna involveras ökar deltagandet och engagemanget.

Inte alls en omöjlig jämförelse, vad gäller engagemanget tror jag att det blir som i föreningarna... först ganska högt men ju längre du bor i föreningen så minskar det (inte medräknat de "gamla" i föreningen som "alltid" varit involverade i styrelsearbete eller deras aktiviteter)

Helt rätt.
Och en styrelse ska heller inte göra som styrelsen i min förening.
När man ber dem motivera ett specifikt underhåll så svarar styrelsen; "Det står i underhållsplanen".

Dessutom, en underhållsplan som inte underhålls kan resultera i en katastrof för föreningen.

Följdfrågan blir då alltid: "Var det trasigt?" Alternativt: "Behövde det bytas ut?"

Håller med att underhållsplanen måste underhållas, kanske det enda planerade underhållet som inte får ifrågasättas?

Man kan se det från två olika håll, men om konsekvensen av situationen är att det inte är bra så får man nysta upp problemen från vilket håll man vill, bara det blir till medlemmarnas bästa i stället för som det ofta fungerar idag.
[/quote]

För att ge ett konkret exempel på hur jag menar med att "inte tänka hela vägen".
En styrelseledamot i vår förening föreslog på ett styrelsemöte att solariet som finns i dennes fastighet behöver målas om.
Beslut togs om att detta skulle göras på en av de så kallade städdagarna av de boende som var intresserade att hjälpa till. Detta skulle samordnas av den styrelseledamot som kom med förslaget.

Städdagen kom, boende (glada i hågen) kommer ut och skall börja måla, frågan kommer direkt... var är färgen? Här har man alltså inte tänkt hela vägen även om man har medlemmarnas bästa i tankarna.

Jag har fler exempel på viktiga delar som missats i olika projekt som genomförts i min förening.

Goda intentioner är det säkert i (nästan) alla fall... det är bara en del som har otur när de tänker :16:

rosenlorden
2009-09-15, 07:14
Intressant läsning / debatt! Vi är över 60 lägenheter nu iallafall i våran förening som tycker det hela har gått till på fel sätt av 189. Och vi blir fler för var dag som går, vi ska gå på ordförande / anläggningschefen för Riksbyggen nu och kräva extra stämmomöte och mer information om upphandlling och om det verkligen är behov / läge för detta då det orsakar en extrem aavgiftshöjning. Vi höjde avgiften med cirka 20% för 3-4 år sen vid stambyte.

Eventuellt ska vi kontakta jurist också och se om det hela har gått rätt till, då anläggningschefen hänvisar att vi boende här har "gått med på" fönsterbyte genom en enkät för ett år sen, därför behövdes inget stämmobeslut utan bara styrelsens godkännande. Vilket inte alls är fallet utan bara en bortförklaring för att han misskött sitt jobb och "tjatat" igenom det hela för styrelsen som svalt det med hull och hår.

Vi får se hur det utvecklar vidare sig denna mardröms histora...

MikHo
2009-09-15, 08:47
En enkät där det frågas efter vilken prioritering som skall användas mellan olika alternativ kan/skall inte ligga som underlag för ett sådant beslut.

Hade det klart och tydligt framgått att frågan gällde om fönsterna skulle bytas eller inte är sin sak.

Lycka till!
Kräv extrastämma där alla korten läggs på bordet.
Kräv information till medlemmarna.

totiki
2009-09-15, 09:02
Frågan är om inte medlemmar borde kunna ha som krav att en oberoende besiktningsman skall inspektera inför renoveringar som riskerar innebära årsavgiftshöjningar med x % eller innebär stämmobeslut. Då skulle man ju iallafall ha ett objektivt beslutsunderlag.
Och ifall renoveringen kan skjutas på x antal år skulle renoveringen kunna skrivas in i underhållsplanen med medföljande lägre förskotterad årsavgiftshöjning.

En stadgeändring man kan motionera om.

MikHo
2009-09-15, 10:16
Skulle även vara intressant att veta om denna förening, som många andra Riksbyggen föreningar har utlånade pengar till Riksbyggen?

Kräv tillbaka dessa och en stor del av fönsterna skulle säkert kunna bli betalade.

rosenlorden
2009-09-15, 15:01
Som ni skriver, enkäten kan inte vara till underlag till detta, då den bara var en liten undersökning på vad vi boende ville prioritera. Det framgick inte något att det skulle åtgärdas efter enkätens resultat, som aldrig ens har redovisats.

Självklart hade en oberoende besiktningsman varit trevligt att haft ute och inspekterat fönstrena, men något sådant har det aldrig varit. Det har överhuvudtaget inte varit ute någon här i föreningen och gått igenom fönstrena.

Vore ju självkart bättre att göra en "mindre" avgiftshöjning och lägga det några år in i framtiden om det är så kostsamt. Och bara åtgärda fönster som behövs för tillfället.

Om vi har pengar utlånade till RB vet jag inte, men sjävlklart skulle man ju försöka få tillbaks dom om det går vid en sådan här situation.

Vi har en själv en avgift på 5300:- här i månaden (4:a 100kvm), och detta känns som smärtgräns då vi gav drygt en halv mijon för lägenheten. Detta är ju ingen storstad heller. Nu ska vi få närmare 6000:- i månaden, om det går igenom.

rosenlorden
2009-09-29, 23:40
Nu har vi som ifrågisatt förfarandet haft ett möte med 2 i styrelsen och förvaltningsansvarig (som jobbar på RB + är med i vår styrelse...). Vi ville ha svar på vissa frågor men fick inte mycket till svar. Vi ville t.ex veta hur många offerter Riksbyggen hade tagit in, och efter mycket "runtomkringsnack" så var det hela 1 offert från 1 företag som dom tagit in + antagit. Wow imponerande RB och wow bra jobbat av styrelsen som tydligen tycker att "man måste ju lita på att RB gör det bästa och rätta" :D:D

Våran andra fråga var kostnadsbesparing i värme, och den var tydligen 5%. 1 vecka tidigare visste han inte ens om det skulle bli en energibesparing ens.

Vår 3-e fråga var varför det blev så bråttom med fönster just nu då det bara är en bråkdel som har problem. Svaret var väl egentligen på det att räntorna är låga + att företag vill ha jobb i dessa tider och att vi förr eller senare måste byta fönster (de är 40år gamla). Lite konstigt resonemang kan man tycka då det är 50 års avbetalningstid, så det kommer nog hinna svänga mycket räntemässigt.

Siffror på kalkyler över prisbilden fick vi inte se på. Styrelsen har haft 6 extra möten om fönstren också. Dessa var givetvis också strikt konfidentiella.

Vi hade gjort en egen kalkyl på det hela också med ökande ränta också. 17Milj minus 2 miljoner som vi går in med och en avbetalningstid på 50år. En ränta som går upp till 5% cirka. Då fick vi en avgiftshöjning på cirka 8%. Men detta kunde ingen kommentera då det inte finns någon från ekonomi där + att ingen i vår styrelse har någon kompetens. Ska prata med en ekonom framöver som ska gå igenom siffror noggrannare.

I runda slängar kostar en 3:a med 6 fönster + balkongdörr 87 000:- om man slår ut det. Nu kan jag inte fönsterbranschen men jag tycker det känns saftigt:14:

Blev ett långt inlägg visst. Vi får se hur vi ska agera vidare :11:

totiki
2009-09-30, 11:00
En fullständig renovering av ett fönsterpar i trä kostar 10.000:- delrenovering 6000:- samt påbättring på plats 3000:-. Alla fönster behöver inte fullständig renovering. Kostnaden för er del skulle alltså bli betydligt lägre med renovering av fönster istället.

Undersökningar visar också att gamla fönster inte är sämre än nya ur energisynpunkt.

Dessutom gör man detta över en längre period då man endast använder den tid på året som är lämplig för detta arbete. På så sätt sprids dessutom kostnaden på fler år.

Här finns en del att läsa http://byggnadsvard.wordpress.com/2007/06/12/fonsterrenovering/

stephan
2009-09-30, 11:16
Klok som vanligt Totiki, du kanske skulle söka som förvaltare på HSB så att de fick in någon som kan "sina saker"?

Just detta med att sprida ut entreprenader över flera år har många fördelar.

Ni har väl läst om ventilationsarbetet i Väduren. På några ställen under ämnet "när en förvaltare får fria tyglar".

Typiskt arbete som borde ha lagts ut under en längre period.

Fördelar:
Bättre kontroll, och lättare att förhandla om och förbättra avtal. (S.k optionsavtal kan skrivas)
Det blev dyrt att ha en massa varmluftsfläktar, när radiatorerna togs bort under kalla halvåret.
m.m.m.m.m.

totiki
2009-09-30, 14:57
Vår 3-e fråga var varför det blev så bråttom med fönster just nu då det bara är en bråkdel som har problem. Svaret var väl egentligen på det att räntorna är låga + att företag vill ha jobb i dessa tider och att vi förr eller senare måste byta fönster (de är 40år gamla). Lite konstigt resonemang kan man tycka då det är 50 års avbetalningstid, så det kommer nog hinna svänga mycket räntemässigt.

Är det bara en bråkdel av fönstren som har problem? Såg inte det först. Ja då finns ingen anledning till att byta ut fönstren alls.
Då kanske det är 10 av era 220 treor som kommer att behöva helrenovering av fönstren = 75.000 x 10 = 750.000
100 som behöver halvrenovering 45.000 x 100 = 4,5 miljoner
och 110 som klarar sig med bättring x 22.500 = 2,475 miljoner
summa summarum 7, 725 miljoner
...det är ju rätt många fönster det är tal om så det kommer säkert att spridas på en 3-4 år. Kanske går det också att förhandla fram någon rabatt?

Be din styrelse jämföra dessa siffror med de 19 miljoner de tänker lägga ut idag.

Om jag förstår dina uträkningar rätt kommer årsavgiften att höjas med mindre än 3,5 % på detta viset. Ni har dessutom era 2 miljoner att kasta in från början. Det kanske innebär att ni inte behöver låna några pengar alls de två första åren och alltså inte behöver betala någon ränta alls under de två åren. På dessa två år har ni också avsatt nya medel till underhållsfonden som kommer att ligga i botten på det tredje året. Lånen kommer att bli lägre än väntat och räntekostnaderna mycket lägre, avskrivningarna endast 40 % jämfört med styrelsens alternativ. Dock kommer avskrivningstiden att bli kortare. Ni kan behöva måla om om 20 år.
Årsavgiftshöjningen kanske t o m. kommer att landa runt 2 %.
Era lån för detta kommer att vara mindre än en tredjedel av styrelsens förslag.

Såg sedan att ni hade 189 lgh. Min siffra på 220 lgh berodde på att jag delade 19 miljoner med 87.000. Å andra sidan tillkommer väl lite trapphus, källarfönster m m.

totiki
2009-10-15, 17:30
I denna tidningen http://www.bofakta.se/nyhetstidningen_gamla_nummer.php fast i senaste numret som inte ligger ute på nätet ännu. Men som man kan beställa, finns de med som renoverar fönster till de priser som jag nämnt tidigare.

totiki
2009-10-18, 19:52
Här får man kontakt med http://www.fonsterhantverkare.net/ de hjälper till med att ordna någon auktoriserad i ens närhet.

rosenlorden
2009-11-01, 14:25
Tack för tipsen. Men våran styrelse är inte intresserade av påpekanden på deras förfaranden! Vi har ju faktiskt valt dit styrelsen själva (genom att inte engagera sig mera :12:).

Våran fastighetsansvarige från RB är väldigt drivande och övertygande och ordentlig smörjd i munlädret :11: och skulle kunna övertyga vår förening att ha guldpläterad asfalt om han skulle vilja det :6:

Nu har fönsterbytena inletts här och ska hålla på i cirka 5-6 månader med 5 gubbar som arbetar.

Man kan ju räkna lite själv på det och förstå att företaget + RB gör sig en fin hacka på denna affär.

Antal lgh: 189, varav storleksmässigt är det cirka 2.5 rum i snitt cirka.
5 man 6 månader (max) grovt räknat på att dom har 30 000 i månaden = 60 000 för oss att betala med arbetsgivaravgifter = 60 000 * 5 man * 6 månader = 1 800 000 i arbetskostnad.

Material kostnad (obs;rimligtvis) 70 000 per lägenhet * 189 = 1 3230000 + 1 800 000 = 15 003000

Faktisk kostnad: 18 000 000
Denna kalkyl borde ju kännas ganska rimlig, om inte materialkostnaden borde bli ännu lägre vid ett så stort uppköp. Jag tror stenhårt på att föreningar blir så j**vla blåsta av RB + entreprenörer.

stephan
2009-11-01, 22:15
Det arbete som du beskriver måste rimligtvis upphandlats med anbudsgivning?
Allt annat är förkastligt. Minst 3 anbudsgivare måste ha lämnat pris, och styrelsen skall ha beslutat enligt bästa anbud. Som inte behöver vara lägsta kostnaden.

Vid ett sådant här stort ingrepp i en bostadsrättsförening ska medlemmarna få säga sitt.

Det kan ske på olika sätt, men det minsta styrelsen måste göra som jag anser är att på en stämma eller ett föreningsmöte verkligen informera om fakta inför liknande entreprenader.

Det som också är vanligt och skrämmande är att medlemmarna ofta får vänta mycket lång tid innan de får ta del av alla kostnaderna.

Sist men inte minst går det åt helsikefyr, så drar styrelseledamöterna med svansen mellan benen. kan ske mitt i mandatperiod. Ofta utan någon som helst förklaring.

rosenlorden
2009-11-04, 02:34
Våran förening la över "ansvaret" på riksbyggens projekt avdelning, som i sin tur tog in 1 offert! Dom gick på gamla meriter och ville inte skanna av marknaden.

Sen har faktiskt styrelsen rätt att göra på detta vis då de har ansvar för att underhåll ska skötas, sen kan det ju diskuteras HUR det går till. Som i detta fall t.ex.

Att dom låter RB sköta det hela är ju också ett lätt och förståeligt skäl att slippa sova oroligt om natten, då RB får ta smällen om något skulle inträffa (och såklart en rejäl slant när det är färdigt)

Det är bostadsrättsföreningar som ska konsumera oss ur finanskrisen ;)