handdator

Visa fullständig version : Billigare el i bostadsrätt

Admin
2009-09-08, 17:31
I HSB Malmö har HSB Malmös medlemmar "billigare" el via Vattenfall... eller kanske inte?

Det finns ingenstans som jag kan se vad min kostnad skulle bli med HSB-rabatt om jag byter leverantör till Vattenfall.
HSB Malmö skriver bara följande oriktiga information;
HSB Malmö har tecknat avtal med Vattenfall, vilket innebär att du som medlem kan sänka dina elkostnader med i snitt 15 %.
Tecknar du elavtal med Vattenfall slipper du dessutom den fasta årsavgiften och får fri bytesrätt.
Med andra ord – det finns mycket pengar att spara.
Mer information och möjlighet att registrera dig hittar du på Vattenfalls hemsida:
www.kampanj.vattenfall.se/hsb (http://www.kampanj.vattenfall.se/hsb).

På ovanstående sida hittar jag inte vad kwh-priset blir och egentligen ingenting mer än;
Medlemserbjudandet ger dig ett elavtal med 0 kr i fast avgift, gratis omteckningsrätt och 150 kr rabatt som ny kund.

Sedan vill Vattenfall att man ska teckna sig för ett elavtal in blanco utan att veta vad kostnaden blir och utan att kunna jämföra kostnaden med andra elleverantörer.

HSB Malmös uppgifter tycks inte överensstämma med Vattenfalls.

Jag sänker inte mina elkostnader med 15 % bara för att jag får 150 kr rabatt på den första fakturan som ny kund.

Därav har jag ställt ett antal frågor till HSB Malmö som jag inväntar svar på;

Det första svar jag fick på min allmänna fråga om kostnaden för el från Vattenfall med HSB-rabatt var som följer;

Eftersom elkraftpriset sätts med mycket korta intervall ca 10 minuter, så går det inte att ha ett fast erbjudande i tre år.
Vårt erbjudande innebär:
- Fast pris tre år från den dag man tecknar avtalet, priset är det bästa pris Vattenfall erbjuder privatkunder under den aktuella veckan
- Ingen fast avgift (normalkund i Malmö motsvarar detta 345 kr/år)
- 150 kr på första faktura som ny kund
- Fri bytesrätt en gång under avtalstiden (normalpris ca 500-600 kr)

Som lägenhetsboende i Malmö har man i snitt en förbrukning på ca 2000 kwh/år, med en kostnad för el inkl överföringsavgifter ger detta en årskostnad av ca 3500 kr, därav snittet ca 15% besparing

Mina följdfrågor till HSB:

Vad jag är intresserad av är egentligen inte så mycket hur mycket rabatten är, dvs vilka avdrag man får som HSB-medlem på det ordinarie priset med specifikt Vattenfall som leverantör.
Jag är mest intresserad av att kunna jämföra årskostnaden mellan Vattenfall och övriga elleverantörer, och detta känns mycket svårt utan att känna till alla parametrar.

Omteckningsrätt (= bytesrätt?)
Det låter kanske bra att man har omteckningsrätt en gång under den aktuella teckningsperioden på tre år, men å andra sidan vill jag inte låsa upp mig på tre år med bara en enda möjlighet att byta under denna treårsperiod.

Lustigt i detta sammanhang är också att denna omteckningsrätt inte förklaras på Vattenfalls sidor. Ingen kan alltså veta vad "omteckningsrätt" är för något.
Vad innebär omteckningsrätt rent konkret?

Upplåst på tre år!
Det är inte bara jag som inte vill låsa upp mig på tre år. Det verkar som om inget elbolag (utom Vattenfall, och man kan fundera på anledningen till detta) vill detta heller, eftersom priset blir dyrare för kunden ju längre kunden binder sitt avtal.

När du skriver att det inte går att ha ett fast erbjudande på tre år så blir jag lite konfunderad.
Är det inte precis detta som Vattenfall har (med möjlighet för kunden att på något sätt teckna om sitt avtal vid ett tillfälle under dessa tre år)?
Även alla andra elbolag jag sett har möjlighet att teckna avtal på tre år med fast pris (om än icke förmånligt).

Värdet på omteckningsrätten/bytesrätten
Du skriver att bytesrätten (som jag förmodar är samma som det som Vattenfall kallar "omteckningsrätt") motsvarar ett värde på 500-600 kr, men enligt Vattenfall är värdet på detta 200 kr (eller 100 kr, beroende på var man hämtar uppgiften).
Var har du hittat denna kostnad för omteckningsrätten på 500-600 kr?

Fast avgift
Att man som HSB-medlem slipper den fasta avgiften låter också bra, men är också bara intressant i en jämförelse.
Andra leverantörer har ofta ingen eller mindre fast avgift.
TILLÄGG: Vattenfall skriver mycket tydligt att de inte har några fasta avgifter oavsett om man är HSB-medlem eller ej !!!

Engångsrabatt på 150 kr på första fakturan
Det känns lite som att dessa 50 kr/år är försumbart i sammanhanget.

Ingen rabatt på elpriset
Vad jag kan se från Vattenfalls sajt och ditt svar så är det ingen rabatt på själva elpriset, endast på de dyra övriga tilläggsavgifter som Vattenfall tar ut.
Stämmer detta?

Dvs Vattenfall gör bara som alla andra elleverantörer och - vid tecknande av ett abonnemang på 1-3 år - låser kwh-priset på den aktuella nivån.

Snittförbrukning på 2 000 kwh
Stämmer det verkligen att snittförbrukningen på en bostadsrätt bara är 2 000 kwh?
Låter lågt.

15% besparing
Den viktigaste frågan (förutom frågan hur jag jämför Vattenfalls elavgift med andra leverantörer);
Finns det någon konkret kalkyl som visar hur denna påstådda besparing på 15 % räknats ut, dvs vad varje post kostar en HSB-medlem jämfört med en icke-hsb-medlem?

Jag får inte detta att gå ihop.
Rabatten HSB har med Vattenfall är alltså endast 3 x 50 kr, + ev. 100-200 kr om man vill utnyttja omteckningsrätten.
Det blir inte några 15 % i besparing !!! Mer i stil med 1,4 % rabatt på ett pris som man tvingas binda upp sig till på orimligt lång tid.
Denna fjuttiga rabatt kan jag både ha och mista... men kanske helst mista, bl.a. för att slippa den långa bindningstiden.

Se även;
Prisjämförelser för el
1. Elpriskollen, energimarknadsinspektionen (http://www.ei.se/elpriskollen/) (har ersatt Konsumentverkets jämförelse mellan elpriser för elbolagen)
2. Elskling.se (http://elskling.se/)
3. Elprisguiden (http://www.elprisguiden.se/)

Prisjämförelse el - elpriskollen och elskling.se (http://hotpot.se/hsb-el-vattenfall.htm) (visar jämförelse mellan resultaten för de olika elpris-sajterna)

Hitta den el-leverantör som är billigast för DIG via elpriskollen! (http://www.energimarknadsinspektionen.se/elpriskollen/min-berakning/)

Vattenfall levererar el till HSB Malmös föreningar och medlemmar (http://www.newsdesk.se/pressroom/vattenfall/pressrelease/view/111874) (Newsdesk, 2006-10-27)
För vidare information kontakta:
Benny Ahnelöv, (Benny.Ahnelov@malmo.hsb.se) inköpschef HSB Malmö, telefon 040-35 78 09, 0708-13 00 44
Magnus Westberg, försäljningschef Företag, Vattenfall Sales Nordic, telefon 0520-885 40, 070-520 15 83
Gert Honnér, pressekreterare Vattenfall Norden, telefon 070-539 51 12
.

Admin
2009-09-09, 18:58
Jag fick inget svar från HSB på mina frågor utan erhöll i stället följande retoriska (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=2246) text;

Bifogar pdf med det erbjudande som gick ut till medlemmar i HSB Malmö för snart 3 år sedan, erbjudandet gäller oförändrat året ut.

Då det gäller möjlighet att göra prisjämförelser, hänvisar jag till två av flera hemsidor,
http://www.elprisguiden.se/ (http://www.elprisguiden.se/)
http://elskling.se/ (http://elskling.se/)

Hoppas detta kan hjälpa dig i ditt val av elleverantör

HSB svarar aldrig på frågor om det kan leda till att sanningen kommer fram, men jag ger inte upp så lätt utan skickade följande svar på ovanstående mejl;

Tack Benny, men jag hade hoppats att du kunde svara på mina frågor (prisjämförelsesajterna har jag koll på).

Jag kan inte göra någon jämförelse utan att veta vad som gäller avseende HSBs rabatt och enligt Newsdesk så är det du som sitter på svaren.

Den viktigaste frågan här är alltså hur HSB Malmö kommit fram till att jag skulle spara 15 % på att teckna HSB-avtalet med Vattenfall?

Hur ser denna kalkyl ut där man jämför vad med vad för att komma fram till en besparing på 15 % ?

Det är detta jag vill veta för att kunna göra mitt val.

mäklare
2009-09-09, 23:08
Besparíngen är 150:-

Med möjlighet att utöka besparingen med ytterligare 200:- vid omteckning

Ovanstående är jmf med icke hsbmedlem.

Beräkningsgrunden bör vara 2000kwh iom att energimarknadsinspektionen använder den förbrukningen som schablon för lgh.

Den maximala besparingen under 3 år blir alltså 350:-, på ett fakturerat belopp på totalt 10500:- (3år x 3500:-)

Maximala besparingen ligger på ca 3,5% jmf med en icke hsbmedlem.

Det fattar ju vem som helst att marknadsföringen är vilseledande och att hsb sannolikt har en kick back på nyteckningarna. Om de inte har en kick back, så borde inköpschefen få foten direkt. När det gäller marknadsföringen, så är det den som ansvarar för marknadsföringen (marknadschef) som bör kontaktas.

Frågan du får ställa dig, är om du ska gå vidare med saken. Att maila dem är bara tidsödande och meningslöst, kommer aldrig resultera i något.

Admin
2009-09-10, 17:07
Det fattar ju vem som helst att marknadsföringen är vilseledande och att hsb sannolikt har en kick back på nyteckningarna. Om de inte har en kick back, så borde inköpschefen få foten direkt.

Ja, HSB Malmö för medlemmarna bakom ljuset. Hur många låter inte sig luras av HSBs uttalande om att man sparar 15 %?
Jag tror inte det är så många som ifrågasätter detta eller undrar varför HSB inte vill visa hur de kommit fram till denna påstådda besparing.
Man tror helt enkelt inte att HSB skulle göra något sådant.
Men nu när jag visat att jag uppmärksammat detta så är frågan vad HSB Malmö kommer att vidtaga för åtgärder.

HSB har i princip aldrig lagt någon energi på att se till så att medlemmarna får bra priser.
Det är t.o.m. så att när jag handlade kakel till mitt badrum nyligen så förhandlade jag till mig en "HSB-rabatt" (alltså en rabatt för att jag bor i HSB, hos ett företag som HSB - enligt HSB själva - inte har något avtal med) som är bättre än något HSB förhandlat fram.

Även jag misstänker att HSB Malmö har någon form av provision (på det ena eller det andra sättet), precis som HSB Malmö har på de kunder som tecknar sig för bredbandsuppkoppling i HSB BoLina (vilket HSB Malmö döljer för medlemmarna).
Men jag tycker HSB ska vara ärliga och berätta detta (som ej syns i årsredovisningen).

Tänk om en brf-styrelse hade gjort likadant och skott sig själva på det som görs i föreningen, och dessutom - som i detta "Vattenfall" - genom oriktiga uppgifter till medlemmarna.

HSB Malmö vilseleder medlemmarna och de enda som tjänar pengar är HSB och Vattenfall.
Vattenfall redovisade en vinst 2007 på 20 miljarder kronor och jag gissar att de drar in allt mer pengar idag.
Notera dessutom att Vattenfall enbart har 61 % kundnöjdhet (SKI). Det är ganska illa!

Jag fick svar från HSB på min fråga;

Dagens normalpris Malmö 98,88 öre/kwh
Ger elkostnad 0,9888*2000kwh + 345 kr fast avgift= 2323 kr/år
Vårt erbjudande innebär ingen fast avgift + 150 engångsrabatt = 395 kr/år under tre år
395 kr / 2323 kr = 17% i dagens elpris

Mitt svar;

Det är bara ett fel med denna uträkning.
Sedan jag-vet-inte-hur-långt-tillbaka så har Vattenfall slopat den fasta avgiften för alla.

Således gäller följande, efter korrigering av din uträkning;
Ej HSB-medlem: 0,9888 kr/kwh x 2 000 kwh/år = 1 978 kr/år
HSB-medlem....: 0,9888 kr/kwh x 2 000 kwh/år = 1 978 kr/år - 50 kr/år = 1 928 kr/år

Dvs under loppet av tre år sparar HSB-medlemmen totalt 150 kr om man bara jämför Vattenfall med Vattenfall.

Med elbolaget DinEl (som jag precis kollat upp elpriset på) så blir priset 0,9088 kr/kwh x 2 000 kwh/år = 1 817 kr/år.

Om man alltså i stället jämför Vattenfall med t.ex DinEl förlorar man totalt 333 kr med HSB-rabatten.

Med tanke på att HSB Malmö gör reklam för detta elavtal bl.a. på HSB Malmös webbplats och lurar medlemmarna att tro att man tjänar 15 % på elkostnaderna genom HSB Malmös påstådda rabatt, borde inte HSB Malmö vara ärlig och nu gå ut till samtliga HSB Malmös medlemmar och avråda medlemmarna från att teckna ett avtal med "HSB-rabatten"?

Not. HSB nämner i sitt svar ovan inget om omteckningsrätten, där man sparar 100 - 200 kr (beroende på var man hämtar uppgiften) med erbjudandet från HSB, men å andra sidan vill jag inte teckna ett abonnemang på tre år, så denna "besparing" kan man ändå bortse från.

Notera också att Vattenfall och HSB tänkt till när de en gång kom fram till sitt "speciella avtal" för HSB-medlemmarna.
Genom att rabattera de fasta avgifterna så kan man få det till att se ut som om elkunden tjänar mer än vad han egentligen gör.
x kr på den låga förbrukningen 2 000 kwh ger en bättre rabatt än x kr på den lite mer normala förbrukningen, t.ex. 3 500 kwh.