handdator

Visa fullständig version : Förbudsskyltar i brf - med vilken rätt?

m9lin
2009-09-08, 10:57
Det har dykt upp en förbudsskylt i vår port "Förbjudet att uppehålla sig i porten". Jag utgår från att det är styrelsen som har satt upp skylten, och orsaken är att kroggäster från längre ner på gatan står där och röker ibland på kvällarna.

Jag har två frågor: vad har vi i brf egentligen för juridisk rätt att förbjuda andra att stå i porten?
Jag överväger att kontakta styrelsen för att försöka få bort skylten - måste jag isf lämna in en motion till stämman eller hur bör jag gå tillväga?

/Ingen vän av förbudsskyltar

schrapet
2009-09-08, 12:23
Som styrelseledamot har jag själv tagit initiativet till att beställa professionella förbudsskyltar att ha i trapphuset och cykelrummet utan att fått skit för det.

Ex i trapphuset: Skylt med cykel och förbudssymbol med texten; Ingen parkering.
Ex i cykelrum: Skylt med moped och förbudssymbol med texten; Endast cykel parkering.

Ja du kan ju fundera själv på varför dessa skyltar kom till världen. Tyvärr finns det bland oss vissa individer som agerar självrådigt och måste ledas genom livet m.h.a förbudsskyltar.

totiki
2009-09-08, 13:21
I porten eller i trapphuset, är stor skillnad. Trottoaren har väl styrelsen ingen beslutsrätt över men kan kanske försöka.... Trapphuset tillhör föreningen.

Styrelsen kan ha kontaktats av de som störts och anmodats av dessa att sätta upp skylten. Du kan kontakta styrelsen i samma ärende fast tvärtom. Det är väl mest en fråga om vad majoriteten anser och då är det väl en motion som gäller för att få klarhet i den frågan.

m9lin
2009-09-08, 13:38
Jag har full förståelse för varför man vill sätta upp en skylt - men i vissa fall tror jag att skylten kan förfela sitt syfte. De exempel på skyltar i cykelrum som du nämner är ju informativa och nödvändiga.

Den skylt som vi har fått upp riskerar snarare att förarga de människor som "hänger" på trottoaren utanför eftersom vi tar oss rätten att schasa bort dem på ett otrevligt sätt och som vi inte har juridisk rätt att göra. Misstänker jag iaf - det var det min fråga gällde i första hand.

Admin
2009-09-08, 13:52
Jag är definitivt ingen vän av förbudsskyltar heller, men man måste veta att det sätts upp massor med förbudsskyltar överallt utan att det för den sakens skull har någon juridisk betydelse.

Skylten i din brf ska nog mer ses som en vägledning, och ett sätt för styrelsen att försöka hålla borta kroggäster som kan störa föreningens medlemmar.

Inom föreningen har styrelsen definitivt rätt att sätta upp förbudsskyltar.
Sedan kan det finnas dåliga sådana.

Tycker du skylten inte fyller något syfte så ta upp det med styrelsen i första hand, annars är det som vanligt motioner som gäller.

http://hotpot.se/Bild4/forbjudet-skylt.jpg

Förbjudet-skyltar bör naturligtvis användas med varsamhet eftersom de annars riskerar att ge motsatt effekt, som t.ex. här;

http://hotpot.se/Bild4/forbjudet-kasta-stenar.jpg

eller här;

http://hotpot.se/Bild4/forbjudet-cykelparkering.jpg

.

stephan
2009-11-24, 20:36
Vad betyder egentligen en skylt med en överkorsad hund och texten rastning av hundar förbjuden??

Jämförelsevis kan man se att på gågator tillexempel finns en skylt med en överkorsad cykel eller moped, vilket betyder att man inte får köra dessa fordon där. Däremot får man leda dessa där.

Logiskt sätt skulle alltså skylten med hunden betyda att man måste bära hunden där skyltar med överkorsade hundar finns????

Dumt???

Ja kanske men dummare måste de föreningars styrelser som köper in hundskyltar vara.

Bättre att uppmana att "ta upp skiten efter din hund".

Sedan några månader tillbaka sitter det röda vimplar på en hel del ställen i föreningen. Speciellt på en gård sitter det cirka 20 vimplar placerade där hundarna har gjort sitt. Någon organisation????

totiki
2009-11-24, 20:48
Stockholms kommun använder två skyltar. Den utan överkorsning av hunden betyder att hundar får släppas okopplade. Den överkorsade betyder att hunden måste hållas kopplad. Det finns dock ett allmänt kopplingstvång i lokala ordningsstadgan så den överkorsade betyder vid lekplatser för barn, att hund ej får införas. Så även kommunen har dubbla budskap. Konstigt?

totiki
2009-11-26, 10:49
Rastning är också ett vitt begrepp i sammanhanget. Det kan betyda att hunden inte får motioneras på platsen men väl transporteras. Kan också betyda att den endast inte får låta sitt träck? I sin strängaste form betyder det att hundar inte får vistas på området.

stephan har inte er förening kommit med en förklaring till hur skylten skall tolkas? Ifall det är den strängaste formen som avses innebär det ett hundförbud i föreningen eftersom hunden ej kan transporteras mellan lgh och tillåtet område.

Francois
2009-11-27, 09:22
Lönnar? Är det de träden med mörkröda bär som skiter ner? Sådana har vi sågat ner också. Eller är det andra typer av träd?

totiki
2009-11-29, 10:58
Nej, det är Rönn. Dom kan man ha mycket kul med. De är också ett välkommet tillskott för alla småfåglar att äta upp sig på inför vintern. Enligt Bondepraktikan kan läsa av den kommande vinterns väderlek med hjälp av antalet bär på Rönnen. Ett säkrare sätt är att kolla hur mycket ved indianerna hugger upp inför vintern, dock.

Lönn är de som har ett löv som ser ut som det i Kanadas flagga. De släpper ifrån sig ett sorts sekret som är klibbigt och gärna fastnar på lacken på bilar, till förtret för bilägaren. Men som lätt går bort vid en vanlig tvätt. Fröna ramlar från trädet som små propellrar som också kan delas på och användas som lösnäsa.

MikHo
2009-11-29, 13:06
http://images.google.se/images?q=l%C3%B6nn&oe=utf-8&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&ei=0WMSS6mdK4rQ-QaToLmGAw&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=1&ved=0CBIQsAQwAA

FrancisUnderwood
2014-10-21, 16:12
Osäker på om jag borde starta en ny tråd eller återanvända denna, så provar med den här då rubriken är bra.

I vårt område har vi skyltar om att mopedtrafik i området är förbjuden. Inte för att det hjälper särskilt mycket men vad skulle man egentligen kunna göra? Haffa en mopedförare och skriva ut en hemmasnickrad bot? Felparkerade bilar har vi ett bolag som bötfäller, men felkörande mopeder kan man väl inte direkt bötfälla på något sätt?