handdator

Visa fullständig version : Vem har rätt att köpa vid ombildning till brf?

MissMys
2009-09-02, 23:43
Vår fastighetsägare har inför en eventuell kommande ombildning skrivit sig själv som hyresgäst på två tomma lägenheter i huset. Vad jag förstår så har han ändå inte rösträtt eftersom han inte är skriven på den adressen. Han är fortfarande skriven där han faktiskt bor. Stämmer det att han inte får rösta på en köpstämma?

Jag undrar också om det (att han inte är skriven i huset) innebär att han inte heller har rätt att köpa någon av lägenheterna? Övriga hyresgäster i huset skulle hellre se att de tomma lägenheterna hamnade i bostadsrättsföreningens ägo och att vi kunde sälja dem på marknaden.

Jag undrar också om någon med ett första handskontrakt som är skriven på adressen kan överlåta sin rätt att köpa till någon annan person som inte är skriven på adressen? Om inte, vad händer då med lägenheten om personen inte vill köpa och inte vill fortsätta hyra?

Den sista frågan handlar om vilka rättigheter någon med ett andrahandskontrakt har? Om personen med förstahandskontraktet köper lägenheten och sedan vill sälja. Har personen med andrahandskontraktet någon sorts försköpsrätt då? Är det då marknadspris som gäller?

Jag skulle uppskatta om någon hade svaret på dessa frågor och skulle även uppskatta information om vart jag kan läsa mer om just dessa saker. Vet ju att det mesta är reglerat i BRL. Men för någon som inte är så insatt i språket är det en djungel.

mäklare
2009-09-03, 21:30
Vår fastighetsägare har inför en eventuell kommande ombildning skrivit sig själv som hyresgäst på två tomma lägenheter i huset. Vad jag förstår så har han ändå inte rösträtt eftersom han inte är skriven på den adressen. Han är fortfarande skriven där han faktiskt bor. Stämmer det att han inte får rösta på en köpstämma?Ja, tror det.

Jag undrar också om det (att han inte är skriven i huset) innebär att han inte heller har rätt att köpa någon av lägenheterna?Osäker, men gissar att in inte behöver oroa er. Om han måste vara skriven där, så lär han skriva sig där i lagom tid.

Övriga hyresgäster i huset skulle hellre se att de tomma lägenheterna hamnade i bostadsrättsföreningens ägo och att vi kunde sälja dem på marknaden. Det gör ni säkert, men då får föreningen betala mer iom att tomställda lägenheter värderas annorlunda. Varför inte dra lott istället om vilka som ska tvingas ut ur föreningen istället? Finns ju massvis med pengar att tjäna på grannarna.

Jag undrar också om någon med ett första handskontrakt som är skriven på adressen kan överlåta sin rätt att köpa till någon annan person som inte är skriven på adressen? Nej, eller ja, det är väl iof inget problem om föreningen godkänner det...

Om inte, vad händer då med lägenheten om personen inte vill köpa och inte vill fortsätta hyra? Tillfaller föreningen
Det som brukar inträffa vid dylikt fall, är att extern person tex granne, familjemedlem, speckare etc och köper lägenheten åt innehavaren. Sedan säljs den på öppna marknaden och finansiären och ursprungliga innehavaren delar på vinsten enligt förutbestämd andel.

Den sista frågan handlar om vilka rättigheter någon med ett andrahandskontrakt har? Om personen med förstahandskontraktet köper lägenheten och sedan vill sälja. Har personen med andrahandskontraktet någon sorts försköpsrätt då? Nej. Är det då marknadspris som gäller?Ja.

Tillägg: Kan bli så att andrahandshyresgästen blir förstahandshyresgäst, och därmed i princip omöjligt att få ur lägenheten. Det sk marknadsvärdet är då vad marknaden är beredd att betala för en lägenhet med hyresgäst. Har själv haft en kund som berättade att han processat under ett flertal år mot en hyresgäst med besittningsrätt... slutade med att hyresgästen fick köpa lägenheten till ett kraftigt underpris av bostadsrättsinnehavaren.

Gusten
2009-09-06, 15:49
För rösträtt på stämman krävs att en hyresgäst är skriven på adressen.
Om dock 2/3-majoritet uppnås på köpstämman utan dessa röster kan
vakanta lägenheter ändå upplåtas med bostadsrätt.

Hos en bekant där ombildning pågår saknar tre lägenheter hyresgäst.
Dessa röster behövdes dock inte för att uppnå 2/3-majoritet på
köpstämman. Det vakanta lägenheterna kommer dock inte att kunna
säljas av föreningen utan säljaren av fastigheten bestämmer till vilka
dessa ska upplåtas med bostadsrätt.