handdator

Visa fullständig version : Dödsbo, garageplats, rätt att behålla bostadsrätt?

jamjo
2009-09-01, 16:59
Har ett nyblivet dödsbo, där alltså ingen överlåtelse av bostadsrätten har skett till ny medlem, rätt att behålla garageplats tills överlåtelse sker? I vår förening följer inte garaget med lägenheten vid försäljning utan ny medlem hamnar sist i kön om denne är intresserad av garage.

schrapet
2009-09-01, 17:25
Har ett nyblivet dödsbo, där alltså ingen överlåtelse av bostadsrätten har skett till ny medlem, rätt att behålla garageplats tills överlåtelse sker? ...

Svar JA, kan låta ologiskt eftersom den bortgågne har ju knappast behov av att köra bil. Men det kan vara så att dödsboet innehar ett fordon och har behov av att ställa den någonstans till bilen/lägenheten är såld !! /SP

totiki
2009-09-01, 17:50
Det låter väl logiskt.

Det är väl också så att bouppteckning måste ske. Om jag minns rätt. Bouppteckningsmannen har mandat att handskas med avtalet under tiden och särskilda regler gäller.

MikHo
2009-09-01, 21:30
Helt klart så gäller kontraktet så länge ingen uppsägning kommit in samt att det betalas vad det kostar för platsen.

jamjo
2009-09-02, 08:23
Ja, jag tycker också det låter logiskt men styrelsen är av annan uppfattning. Det finns intressenter som står på tur i kön i styrelsen så därför har frågan kommit upp. Vad jag vet finns inget kontrakt på garaget men det borde ju inte spela ngn roll. Dödsboet har betalat garageavgiften sedan dödsfallet.

MikHo
2009-09-02, 20:44
Någon typ av kontrakt borde det finnas, det finns dock inget hinder att styrelsen frågar dödsboet om de kan tänka sig lämna garaget till kösystemet.