handdator

Visa fullständig version : Mäklare vs privat försäljning av bostadsrätt

primary
2009-08-20, 00:15
Jag och mina kollegor i styrelsen träter lite återigen. Några av herrarna är inne på att vi kräver att en mäklare är inkopplad vid en försäljning av en bostadsrätt, och självklart är ju det att önska.

Men, som jag har förstått det så finns det egentligen inget vi kan basera detta krav på, och därför är det ingenting vi kan kräva vid en försäljning.

Vad säger ni som vet mer? Har en styrelse rätt att lägga kravet på sina medlemmar att koppla in en mäklare vid försäljning och inte sälja privat?

totiki
2009-08-20, 00:58
Nej.

Eventuellt skulle man kunna ha det med i stadgarna men det är tveksamt ifall det skulle godkännas av en domstol.

Däremot skall ni givetvis jämföra det kontraktsförslag med villkor som läggs fram med det senaste som genomfördes med mäklare. Så att föreningen inte på något vis blir satt på undantag.

Essa
2009-08-23, 16:48
Varför vill ni tvinga till användning av mäklartjänst?

De flesta säljer förvisso med mäklare men det är mycket pengar i arvode för något man kan göra själv om man vill lägga tid och har tillräcklig kunskap.

FRÅGVIS SÖKER SVAR
2009-08-24, 14:42
Vi får väl ändå hoppas att vi själva ska få avgöra om vi ska sälja våra bostäder själva eller med Mäklarhjälp. Tror inte detta skulle hålla i domstolen

Admin
2009-08-24, 15:12
Ja, precis som Essa så undrar jag vad det grundar sig på att vissa i styrelsen vill tvinga medlemmarna att sälja via mäklare. Det skulle vara intressant att höra dessa argument.

Jag är fullt och fast övertygad om att detta aldrig skulle hålla i en domstol, inte ens om styrelsen lyckades få in en klausul om detta i stadgarna med stöd av stämman.

När jag sålde min första bostadsrätt så gjorde jag det utan mäklare (där jag gjorde ett rejält klipp, utan något mäklararvode). Jag kommer ihåg att det var en del gruff från HSB om detta. HSB i Ystad menade nämligen då att det bara var HSB som fick sälja bostadsrätterna (vilket naturligtvis inte var annat än ett påhitt från HSB i syfte att HSB själva skulle tjäna en hacka på varje försäljning).

primary
2009-08-25, 08:00
Argumenten för att vissa vill försöka begränsa detta är att de tror att det blir mindre mygel med mäklare inkopplad. Det blir enklare med överföring av pengar, bland annat om det är skuld till föreningen på bostadsrätten.

Jag tror bara för att det är att folk är ovana vid privat försäljning och att allt inte ser lika proffsigt ut som när det är gjort via mäklare.

Jag måste erkänna att jag till fullo inte har förstått skälet till att försöka göra en sådan här sak, då jag inte riktigt har brytt mig om att lyssna eftersom jag tycker att det är en befängd idé och att vi förmodligen aldrig skulle få igenom den.

Efter att ha talat om vilka svar jag fick på detta inlägg så backar de övriga, så tack för det!

Essa
2009-08-26, 14:30
Mäklare upprättar objektsbeskrivning, köpavtal, allt pappersarbete vid en försäljning. Detta går att göra själv om man har kunskap eller i stället anlita en jurist att göra detta, (hög timkostnad men det bör gå fort).

Mäklare upprättar prospekt, brochyrer, ordnar visningar och annonserar med mer. Detta tar ibland mycket tid men är ännu lättare att göra själv.

Vad gör de mer? Vad finns det för andra fördelar att sälja via mäklare?

totiki
2009-08-26, 14:41
I vissa fall är de bra på att pressa upp priset, har jag förstått.

MikHo
2009-08-28, 07:04
Ofta har de en öppning att spela väldigt oförstående om det skulle vara några problem med lägenheten.

Bekanta till mig köpte sin lägenhet via mäklare, när det var visning var elen avstängd men mäklaren "lovade" att tvättmaskin och kyl/frys fungerade utmärkt.

Visade sig att tvättmaskinen var kass och kyl/frys läckte kyla så det aldrig blev riktigt kallt. Vid påtryckningar på mäklaren var det kalla handen.... hade ju fått sina pengar.

min uppfattning är att många som väljer att sälja privat ger en mycket ärligare uppgift gällande lägenheten och föreningen än vad en mäklare kan ge.
Sen finns det självklart undantag från det också ;)

totiki
2009-08-28, 09:15
Kanske är det så att mäklare fyller en kontrollfunktion för myndigheter. I vissa branscher, osäker på om det gäller bostadsmäklare, har de rapporteringsplikt ifall de misstänker att "svarta pengar" är inbegripna i en transaktion.

Ifall man säljer själv har man ingen rapporteringsplikt ifall man får 2 miljoner i cash. Vissa mäklare skulle antagligen höja på ögonbrynen vid ett sånt förfarande. Säkert vissa privatpersoner också.

MikHo
2009-08-29, 10:29
Vissa mäklare skulle antagligen höja på ögonbrynen vid ett sånt förfarande. Säkert vissa privatpersoner också.

Vissa, inte alla... det är ju en hel del mäklare som åkt dit den senaste tiden pga "ojusta" affärer.