handdator

Visa fullständig version : Juristhjälp brf - För hög debitering av värme

kajsataavo
2009-08-19, 18:45
Vi är inte en Hsb förening.Har en tvist med en Hsb förening som levererar värme till oss.De debiterar oss för höga kostnader.Har ni förslag på bra jurister som vi kan ta hjälp av.Finns inga avtal,utan Hsb debiterar som de alltid har gjort.Per kvm.Vi har radiatorer som vi avläser varje år.Ingen hänsyn tas till dessa

Admin
2009-08-20, 14:10
Du har inte fyllt i din profil;
Fyll i din profil ! (http://hotpot.se/php/vb/faq.php?faq=vb_faq#faq_profil)
så det är lite svårt att tipsa om någon jurist, som med fördel är lokalt förankrad.

Lite svårt att ge råd i övrigt pga bristfällig information, du nämner t.ex. inte om det är elvärme, oljevärme, fjärrvärme, eller vad..

Om värmen läses av varje år så måste självfallet debitering av HSB ske utifrån denna avläsning.
Om så inte sker måste styrelsen begå ett allvarligt fel.

Sedan förstår jag heller inte HSB:s inblandning i detta.

kajsataavo
2009-08-21, 09:58
Jag var för otydlig.
Den förening som levererar värmen är en Hsb förening, och det är Hsb som räknar ut vad vi ska betala för värmen och varmvattnet.Pelletsanläggning.
Inga avtal finns. Från grunden var vår förening en Hsb förening.Och därav
Hsb:s inblandning.Vi blev en egen förening 2005.Och då installerade vi mätare i alla radiatorer i lägenheterna.
De avläses varje år. Och alla får betala sin förbrukning.
Det blir enorma belopp för oss varje år. För 2008 debiterades 235000 kr.
Totalytan för lägenheterna är ca 1400kvm.(enl radiatorerna förbrukade vi
ca 60 000 kWh.)
Lägenheterna används som fritidsboende.Under vintertid är vi ca 8 vuxna som bor fast.De övriga är här någon vecka på sommaren och under påsktid.
Det är fyra föreningar som får värmeleveransen från samma anläggning.
De övriga tre föreningarna har inga mätare i lägenheterna.De har värmen inbakad i hyran.

totiki
2009-08-21, 10:21
Ni betalar 3,91/kWh. Ett treårigt avtal med Vattenfall kostar ännu inte 1/kWh. Ett snittpris på 10700:-/ år och lgh och då antar jag att de som inte används har mycket lägre förbrukning.

Det verkar som er leverantör skor sig på er bekostnad. Det finns ingen konkurent som jag förstår situationen. Kan ni se er om efter alternativa värmekällor? Bergvärme, eller liknande? Kanske egen pelletspanna.
Även om det innebär en investering på kort sikt verkar exempelvis Bergvärme kunna stå sin egen kostnad redan inom 4 á 5 år. Ni skulle sänka era kostnader med en 150 till 175 tusen om året.

Apropå juristhjälp. Tyvärr känner jag inte till någon i er närhet.
Fast ni har ju inget avtal och kan bryta leveransen när ni vill. Det förutsätter givetvis att ni har ordnat med alternativ uppvärmning innan. Det är ju läge att göra det snarast innan kylan kommer förstås.

Vad består tvisten av? Är det förhandlingshjälp ni behöver eller skall ni stämma motparten p g a. det höga priset? Skriva nytt avtal?

Jag förstår nu också resorna till Norge bättre efter att ha läst din profil. Är hela styrelsen från Norge eller kan ni ha styrelsemöten med beslutsrätt utan dessa ledamöter. På 22 lgh krävs ju endast 3 för att få till en extra stämma.
Ni har en brydersam situation det förstår jag mycket väl.

Det kan ju inte vara meningen att ni som bor på helåret skall behöva ta så stora uppvärmningskostnader. Ni betalar förmodligen var och en motsvarande en liten villa.
Detta måste gå att lösa på något sätt.

kajsataavo
2009-08-21, 13:26
Tack för dina synpunkter.
Ja det är förhandlingshjälp vi behöver.
Vi har bestridit riktigheten i debiteringarna och begär återbetalning.
Vi har också börjat söka andra alternativ om vi inte kommer till en lösning.
I vår nya styrelse är vi 2 st som är här året runt.
1 är här på helgerna då och då.Suppleanten bor året om här också.
Alla tycker värmen är så dyr så de har gasolvärmare och stänger av
radiatorerna.
Vi ska ha distansmöte med en advokat från Stockholm i em.
Får se vad råd vi får.
I alla fall har vi försäkring och betalar självrisk 20 % av domstolskostnader.

schrapet
2009-08-21, 18:31
Kan inte påstå att jag kan så mycket när det gäller det juridiska men ett skriftligt avtal anser jag att ni måste skaffa er !
I längden är det nog bäst att ni fixar värmen själv !
HSB passar väl på att gynna den levererande föreningen på er bekostnad eftersom ni gick ur.
Finns en liknande tvist att läsa här! (http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=1719044). Det som skiljer er i ert fall är typ av domstol. Tvister fastighetsägare i mellan avgjörs nog i tingsrätten./SP