handdator

Visa fullständig version : Belåning/Taxeringsvärde

sirslobban
2009-08-04, 11:17
Skulle kolla på en förenings belåning och fick lite huvudbry. Vet att soliditeten i en brf inte är något optimalt nyckeltal. Men säg att siffran ligger på 23%, jag skulle sedan jämföra denna med föreningens belåning sett till tax. värde. Här fick jag fram att det var 32% vilket i mina ögon borde var högre om man ser till soliditeten.

Jag jmf därför det bokförda värdet med taxeringsvärdet och fick enorma skillnader. Det bokfördavärdet låg på 44 milj och det totala tax.värdet låg på 210 milj.

Jag har fått veta att banklån i förhållande till tax.värde ska vara ett bra nyckeltal men då gäller det väl att värdering är rimlig, eller har jag fel? Hjälp mig..

Mvh sirslobban

clabbe
2009-08-04, 12:40
Det är lite svårt att sätta sig in i med så få uppgifter.
Finns årsredovisningen på nätet så man kan kolla?

Annars - är det en gammal förening? Då är det inte konstigt att taxeringsvärdet skiljer så mycket mot bokfört värde. Fastigheten skrivs ju av i bokföringen hela tiden.
Hur stora lån har föreningen i kr? Hur stora är tillgångarna bokförda till?

sirslobban
2009-08-05, 11:29
Här är årsredovisningen: http://www.brflavetten.se/default.asp?rID=1066

Jag blandar nog ihop olika nyckeltal men det jag vill komma fram till är att om man kollar till soliditeten så har föreningen något sämre värde, 23 %. Jag har fått för mig att soliditeten ska ligga mellan 30-40%. Men ser man till belåningen/tax. värde så är detta inte alls högt eller (32%)?
Är föreningen kraftigt belånad eller inte? Ser du några andra anmärkningsvärda siffror?

clabbe
2009-08-05, 15:42
Tack! Som jag räknar är soliditeten 21% (eget kapital 13,1 mkr jmfrt med totalt kapital 62,2 mkr) per 30/6 2008 (den var 19,8% ett år tidigare).
Vad soliditeten "ska" ligga mellan tycker jag är svårt att säga i en bostadsrättsförening. Det finns ju också en dold reserv i att marknadsvärdet på fastigheten är mycket högre än det bokförda värdet.

Jag tycker faktiskt att föreningen ser solid ut att döma av vad som står i årsredovisningen. Årsavgifterna är hyfsat låga och resultatet ändå bra.
Något som är en risk är att större delen av föreningens lån ska omsättas vid samma tidpunkt. Om det är ett högt ränteläge då kan det bli väldigt dyrt ett tag. Det är mindre risk om lån delas upp på flera omsättningstidpunkter.
En annan risk är hur mycket det pågående renoveringsprojektet kommer att gå på totalt. Det står inget om det i årsredovisningen. Å andra sidan har föreningen hyfsade reserver på banken så det kanske finns tillräckligt utan att låna mer.

sirslobban
2009-08-08, 18:00
Tack för svaret!