handdator

Visa fullständig version : Tvättstuga, trivselföreskrifter för brf

Admin
2009-07-08, 13:38
Tvättstugan är den plats i föreningen där ojämförbart flest konflikter mellan medlemmar i en brf förekommer. Därför är det särskilt viktigt med detaljerade trivselföreskrifter här.

1. Tvättstuga - Trivselföreskrifter

Fråga: Om en tvättstugetid är bokad, men sedan inte används, har någon annan då rätt att utnyttja den?
Kan den som bokat komma när som helst under tvättiden och säga att det är dennes ändå?

Svar: Det finns inga generella regler för tvättstugor. Därför rekommenderas varje bostadsrättsförening att skriva tydliga ordningsregler för användningen av tvättstugan.

Det är ganska vanligt att sådana regler innebär att en tvättid kan tas i anspråk av annan person om den stått outnyttjad i exempelvis en kvart.

2. Tvättmaskin - Trivselföreskrifter

Fråga: Håren från grannens hund fastnar i tvättmaskinen och smutsar ner vår gemensamma tvättstuga i föreningen.
Hur ska vi hantera detta problem?

Svar: Bostadsrättshavaren ska enligt stadgarna iaktta sundhet, ordning och gott skick. Detta gäller även för allmänna utrymmen som tvättstugan.

Grannen bör visserligen försöka begränsa spridningen av hundhår utanför den egna lägenheten, men det går inte att hindra grannen ifrån att tvätta i den gemensamma tvättstugan bara för att denne har hund.

Ta istället upp frågan med din granne för att göra honom uppmärksam på problemen med hundhåren.

Ovan är två exempel på hur HSB besvarar frågor från medlemmar om ordningsregler för föreningens tvättstuga.

totiki
2009-07-08, 13:45
"2. Tvättmaskin - Trivselföreskrifter

Fråga: Håren från grannens hund fastnar i tvättmaskinen och smutsar ner vår gemensamma tvättstuga i föreningen.
Hur ska vi hantera detta problem? "

Frågan är väl om det är tillrådligt att tvätta hunden i tvättmaskinen?

Admin
2009-07-08, 13:48
Ja, det är upprörande... det borde finnas speciella tvättmaskiner för hundar... :D

stephan
2009-07-08, 15:31
Att informera om tvättstugor är svårt.

Brf Väduren har nu s.k. elektronisk tvättstugebokning.
Detta medför att man kan boka en tvättstuga itaget.
(OM MAN INTE LÅNAR GRANNENS TAG)
Med en tvättstuga menar jag här ett tvättrum.

Vädurens tvättstugor som är 8 till antalet har mellan 2 och 4 tvättrum i varje tvättstuga. varje tvättrum har minst 2 maskiner, en centrifug ett torkskåp och en mangel.

Nu hör jag hur folk gör för att utnyttja att tvätta i flera tvättrum samtidigt om det är ledigt.

Man bokar ett tvättrum sätter igång maskinerna. Sedan avbokar man detta tvättrum och bokar tvättrummet bredvid.

Jag vet inte vad som händer om någon kommer och försöker boka den tvättstuga som inte är bokad men där maskinerna går. Kanske det är så att det inte går att boka en tvätttid där starttiden redan påbörjats?.

Inledningsvis på detta inlägg skrev jag att det är svårt att informera om "tvättregler".

En fråga.

VAD GÖR MAN NÄR MAN BOKAT EN TVÄTTID OCH FINNER ATT DET FINNS KLÄDER I TORKSKÅP, CENTRIFUG ELLER TVÄTTMASKIN?

a. ANMÄLER TILL FÖRENINGEN
B. SLÄNGER DESSA PÅ GOLV ELLER ANNAN PLATS
c. VÄNTAR PÅ ATT ÄGAREN SKA DYKA UPP
D. NÅGOT ANNAT

Admin
2009-07-08, 15:44
Det visar att elektroniska nycklar inte löser alla världsproblem (som man ibland försöker ge sken av). De kan i stället skapa nya problem, om man inte tänker till i förväg.

Det finns alltså sätt att komma runt systemet;

Låna någon grannes tagg.
Boka, starta tvättmaskiner, avboka, boka annan tvättstuga.För alternativ 2 undrar jag hur man kommer in igen i den första tvättstugan.
Då måste man stå där hela tiden och bevaka att dörren inte går i lås.

Det system man har får ju heller inte hindra att man bokar en oanvänd tvättstuga, alltså även om tvätt-tiden påbörjats.

För de fyra alternativen väljer jag - i och för sig lite beroende på omständigheterna - alternativ b där jag lägger den andra medlemmens tvätt på en bänk (definitivt skulle jag aldrig slänga kläderna på golvet, det tror jag är straffbart).
Jag avvaktar dock med detta till dess att tiden börjar bli otillräcklig för mig att tvätta.
Några minuters överdrag på tvättiden måste man acceptera.

Alternativ a (anmäla till styrelsen) hjälper ju inte den som ska tvätta, just då.

stephan
2009-07-08, 16:35
Jag skall kolla om det går att boka en tvättid när tiden "redan startat".

Avseende att tvättrummet låses när du bokat av men kör dina maskiner skulle nog Peter dalle i Lorry ha sagt "tänkte inte på det".

Men de som gör på detta sätt kommer högst med i styrelsens listor över användna och avbokade tvättider.

Man får alltså boka av och på hela tiden om man "nyttjar" 2 tvättrum och stänger dörren. (man kan ju också strunta i att stänga dörren. (den är inte av den sorten att den går igen av sig själv)

Undra om en styrelse kan stänga av någon från tvättstugan om man "kör med beskrivna trix"?

Admin
2009-07-08, 16:46
Jag tror det är omöjligt för en styrelse att stänga någon ute från tvättstugan.
Det torde inte ens vara möjligt om en medlem bryter mot något som står i föreningens ordningsregler.

Överhuvudtaget tror jag en brf-styrelse saknar möjlighet/rättighet att straffa medlemmar på annat sätt än med direkt stöd av kronofogdemyndighet eller domstolsbeslut.