handdator

Visa fullständig version : SBC, Prokurator, ISS - Vilken förvaltare ska vi välja?

Luci
2009-07-01, 15:45
Hej!

Jag är ordförande för en förening i Göteborg och vi har haft SBC som förvaltare väldigt länge. På senaste tiden har vi haft en hel del problem med dem, svårt att få kontakt, och så blir man bollad runt bland olika människor hela tiden. Jag hade en fråga om hyreskontrakt som tog en månad att klara upp.

Så nu har jag sagt upp avtalet med SBC för omförhandling, men problemet är att jag inte vet så mycket om andra förvaltningsbolag. Vi vill ha ett lite mindre företag, för som brf med 30 medlemmar känns det som om man glöms bort i de stora förvaltningsbolagen, man är inte lika viktig...
Jag har kollat en del på Prokurator, de verkar väldigt engagerade och serviceinriktade. Har även tittat på ISS. Är det någon som vet något om de här förvaltarna? Eller har andra förslag?

Francois
2009-07-01, 17:33
Du pratar om ekonomisk förvaltning antar jag?
Vi har bytt från Riksbyggen till MBF. Vi är väldigt nöjda, MBF är billigare och service-inriktad.

Luci
2009-08-10, 10:14
Aha, tråkigt bara att de har kontor i Västerås, föreningen är i Göteborg och det är nog bra om man kan ha direktkontakt med dem då och då...

Du pratar om ekonomisk förvaltning antar jag?
Vi har bytt från Riksbyggen till MBF. Vi är väldigt nöjda, MBF är billigare och service-inriktad.

totiki
2009-08-11, 09:41
Försök att utbilda er inom föreningen och ta kontroll över densamma. Därefter kan ni göra en upphandling och med er utökade kunskap inom föreningen t o m. välja förvaltare efter behov.
Ni kommer nog på att det finns mycket ni kan göra själva utan allt för mycket eget arbete. Skaffa serviceavtal, sköta löpande bokföring, löpande administration, bereda ärenden, göra underhållsplan o s v. Allt detta kommer inte på en gång utan ni kan säkert hålla en låg profil under ett par år bara för att skaffa er lite erfarenhet.