handdator

Visa fullständig version : Funderingar kring frivillig likvidation av BRF

Stefan K
2009-07-01, 13:40
Har surfat runt lite på Internet och suttit en del i telefonen men har ändå några funderingar kring en frivillig likvidation av en BRF. Funderingarna finns kring själva köpet av villan. Det är helt fristående villor som det gäller, så det finns inga gemensamma utrhymmen av något slag. Vad som gäller och hur man ska göra?

Vi använder dessa siffror:

1. Bostadsrätt inköpt för 100.000 kr
2. Det finns en marknadsmässig värdering som friköpt villa på 1.000.000 kr
3. Föreningens lån till banken är på 460.000 kr / villa.

Vi har ingen marknadsmässig värdering på villorna som bostadsrätter än. En inte alltför dum uppskattning är dock 350.000 - 600.000 kr (de ser lite olika ut)

I teorin har jag förstått att det går till som så att föreningen köper tillbaka bostadsrätterna och sekunden senare säljer dessa tillbaka till medlemmarna som fristående villor. För mig ter det sig naturligt att mellanskillnaden där borde vara det som föreningen har i lån på varje villa. Att medlemmarna helt enkelt får ta över 1/7 av föreninges lån (det är 7 st villor).

Så här alltså: Jag säljer min bostadsrätt för 540.000 kr till föreningen för att sekunden senare köpa tillbaka denna som en fristående villa för 1.000.000 kr?

Isåfall borde jag få en reavinstskatt på 440.000 kr på min bostadsrättsförsäljning (om jag köpt bostadsrätten för 100.000 kr en gång i tiden) som jag måste skatta på eller få uppskov av.

Om föreningen köper bostadsrätten och säljer villan enligt ovan, finns det då risk att föreningen får skatta på mellanskillnaden (460.000kr)?

Kan man räkna på andra sätt?

Tacksam för lite vägledning.....

/Stefan