handdator

Visa fullständig version : Medlemskap i brf - Nekad tillträde till stämma

whippo
2009-07-01, 07:57
Vår Brf hade årsmöte den 30/6 där jag inte var välkommen. Det hänvisades att jag inte var medlem.

Fastigheten är under ombildning och det är ett par månader till köpstämma. På det förra medlemsmötet var jag välkommen där stadgarna röstades igenom och vad jag förstår kan inte boende nekas medlemskap. För att vara extra säker på att jag var medlem gjorde jag en ansökan om detta som lämnades till styrelsen en vecka innan mötet den 30/6. De meddelade att de som lämnat fullmakt blir medlemmar och de som styrelsen har beviljat.

Kan förstå att de kanske inte vill ha mig som medlem då jag inte tänker rösta för ett köp. Hade även lämnat två motioner till årsmötet.

Är detta ett vanligt förfarande?

sophi
2009-07-02, 12:00
Jag kan bara berätta hur det var hos oss.
Vi hade ju en bostadsrättsförening bildad bland hyresgäster sen ett par år innan, dom arbetade med att försöka få igenom köp. Dom som var medlemmar hade betalt in symboliska 50:-/år i medlemsavgift till föreningen.
När det var dags för ett köp blev ju så klart alla i huset inbjudna, och det var ett Öppet möte.
Senare har alla möte varit till för enbart medlemmarna, dom kvarvarande hyresgästerna är ju inte medlemmar i föreningen utan hyr egentligen utav sina grannar. Förstår det känns knepigt, det var lite det som var orsaken till att jag köpte. Jag tror inte att någon hänsyn kommer att tas till dina motioner när köpet väl är gjort, men du borde bli hörd innan köpet är genomfört, för då är ju alla röster viktiga kan jag tycka. Man kan ana att folk i huset redan har lämnat in intresseanmälningar för köp - kanske är det dom som nu betraktas -är medlemmar.
Här finns duktigt folk i forumet så du får säkert fler svar.
/Sophi

Admin
2009-07-02, 12:43
Ja, det här med ombildningar är svårt och varför det blir så struligt kan man fundera över. Det är helt uppenbart att det behöver luftas en hel del om hur det går till vid ombildningar.

Ofta körs medlemmar över och (olik)tänkande behandlas mycket illa (som vi kunnat läsa om i media vid åtskilliga gånger). Det är en liten grupp som tar kommando och sedan använder alla tänkbara medel för att få in övriga på sin linje (i stället för att med saklig information genomdriva ombildningen).

Whippo, frågan här är om du är medlem eller inte.
Du kan t.ex. be om ett utdrag ur lägenhetsförteckningen för att kontrollera detta.

Du skriver;
De meddelade att de som lämnat fullmakt blir medlemmar och de som styrelsen har beviljat
Men jag förstår inte riktigt hur du menar. De som lämnat fullmakt för vad och för vem?

Är du medlem i den nystartade bostadsrättsföreningen så finns det ingen möjlighet att stoppa dig från att gå på stämman (alltså oavsett om du lämnat in intresseanmälan för köp eller ej).

Är du inte medlem så är frågan varför?
Jag läser att du ansökt om medlemskap, men har du inte fått bekräftelse på att du är medlem?

bostadsrättsinnehavare
2009-07-02, 13:01
Ingen bra start på en förening och värre lär det bli när styrelsen får verklig makt efter köpet.
Men varför är du intresserad av att vara med i föreningen i detta läge?
Utan ett hus är ju bostadsrättsföreningen ganska meningslös.
Ingen kan ju dessutom neka din röst vid köpstämman.

whippo
2009-07-04, 09:32
De som lämnar en fullmakt till föreningen för ett ja till köp blir medlemmar. Övriga som vill vara medlemmar granskas av föreningen, stödjer de inte öppet en ombildning får de heller inte vara medlemmar.

Varför vill jag då vara medlem?
För att få insyn och information. Det är lättare att se om allt går rätt till om man får vara med. Har blivit meddelad att om jag inte är medlem får jag heller inte vara med på köpstämman. För mig börjar det se ut som att det är mygel på gång.

Mina motioner handlade om att dels respektera det demokratiska beslut som fattas på köpstämman vare sig det blir ett ja eller nej. Att det inte blir som på Skottet där det blev 5 köpstämmor efter varandra. Den andra handlade om att ett ombud endast kan representera en fullmakt. Att inte en person kan få betydande mer makt än någon annan. Fick förklarat att dessa två motioner är helt befängda. Men de behövde inte behandla dem då jag blev utsparkad.

totiki
2009-07-04, 12:19
Som jag ser det har du helt rätt i dina åsikter och motioner och i din rätt att bli medlem. Som boende i huset har du full rätt att bli medlem i föreningen. De kan heller ej frånta dig rätten att närvara och rösta vid köpstämman. Hota med att klandra föreningen till Länsstyrelsen, eller gör det.