handdator

Visa fullständig version : Måste jag betala hyra för bostadsrätt? Sambolagen

hannagustavsson
2009-06-24, 18:48
Jag och min pojkvän bestämde oss för att flytta ihop i augusti förra året. Hans föräldrar köpte då en bostadsrätt som vi bor i. Vi skrev inget hyreskontrakt men betalar hyran. Vi flyttade in samtidigt och skrev ett samboavtal där vi avskrev oss sambolagen vilket gör att allt mitt är mitt och tvärtom.
Nu har vi börjat bråka och jag bestämt mig för att flytta.
Min fråga är därför, har jag någon uppsägningstid eller kan jag ta mitt pick och pack och sticka?

Hans föräldrar anser att jag har 3 månaders uppsägningstid men jag tycker att eftersom vi inte har något hyresavtal där det står att jag hyr av dom så gäller inte det. Det enda som visar att jag bor här är att jag har adressändrat hit, alltså är jag folkbokförd här och att hyran ibland betalats från mitt konto.
Finns det något sätt som gör att jag kan slippa betala 3 månaders hyra?

mäklare
2009-06-24, 21:34
Jag pysslar inte med hyresrättlagstiftningen, så jag antar att någon annan får bena i frågeställningen. Men instinktivt så skulle jag rätt säkert kunna säga att de inte har en chans till pengarna.

Men en bra början är att redogöra vad samboavtalet innehåller. Vem som står som ägare till lägenheten. Annan intressant info är om de får hyra ut lgh i andra hand öht.

Jag har själv haft en kund som ägde en bostadsrätt, som han hyrde ut. Hyresgästen bodde där i ett antal år, och när ägaren tänkt sälja lägenheten blev han varse om "besittningsrätt". Han kunde helt enkelt inte bli av med hyresgästen... slutade med att hyresgästen fick köpa ut lägenheten av honom till ett kraftigt reducerat pris.

Så om det är föräldrarna som äger lägenheten, så kan du ju alltid vända på myntet. Tror inte de är intresserade av att ha dig som en hyresgäst för all framtid utan att kunna sälja lgh på marknaden...

SAMBOLAGEN:
Övertagande av bostad i vissa fall

22 § Innehar den ena sambon den gemensamma bostaden med
hyresrätt eller bostadsrätt och utgör egendomen inte
samboegendom, har den andra sambon rätt att överta den när
samboförhållandet upphör, om den sambon bäst behöver bostaden
och ett sådant övertagande även med hänsyn till
omständigheterna i övrigt kan anses skäligt. Om samborna inte
har eller har haft barn tillsammans, gäller detta dock endast
om synnerliga skäl talar för det.

Anspråk på att ta över hyres- eller bostadsrätten skall
framställas senast ett år efter det att samboförhållandet
upphörde. Lämnar sambon bostaden, skall anspråket dock
framställas senast tre månader därefter. Fristen på ett år
gäller inte om den sambo som innehar bostaden avlider och den
efterlevande sambon bor kvar i bostaden.

Anna, intressant info är hur mycket som ni betalat per månad i "hyra" och vad motsvarande hyreslägenhet har i hyra?

Francois
2009-06-24, 23:28
Jag tycker inte att nån kan tvinga dig att betala en hyra, eftersom det finns ingen hyreskontrakt.
Däremot känns det fult att du sticker utan uppsägningstid alls. Jag tycker att du borde kolla vad uppsägningstiden brukar vara i ett vanligt kontrakt, eftersom ni betalade en hyra till föräldrarna som om det fanns ett kontrakt. På nåt sätt känns det som om det fanns ett muntligt kontrakt mellan er.

MikHo
2009-06-24, 23:50
muntliga kontrakt gäller inte i fastighetsbranschen ;)

Henric Lellky
2009-06-25, 00:18
Jag håller med Francois här. Dock är det teoretiskt möjligt att frågan skulle kunna lösas juridiskt, även om det skulle kosta mer än det smakar oavsett hur en sådan tvist slutar.

hannagustavsson >>

Kan ni hitta en lösning som skulle accepteras av båda parter även om situationen vore den omvända så tror jag att ni har en bra lösning.

Detta är ett bra exempel på fördelen med att ha skrivna hyreskontrakt istället för muntliga överenskommelser (eller ingen överenskommelse alls). ;)

Essa
2009-06-25, 21:58
Ett krachat förhållande är väl inget hyreskontrakt.

Sunt förnuft: Den som bor i lägenheten betalar för lägenheten. Den som inte bor i lägenheten betalar inte för lägenheten.

Francois
2009-06-25, 22:12
Ett krachat förhållande är väl inget hyreskontrakt.

Sunt förnuft: Den som bor i lägenheten betalar för lägenheten. Den som inte bor i lägenheten betalar inte för lägenheten.

Essa, jag tycker inte om sådana förenklade resonnemang med svart/vit tänkande. Som om livet var så enkelt.

Och om båda två flyttar ut då?

Essa
2009-06-25, 22:46
Normalt när man blir sittande med uppsägningstid på en hyreslägenhet kan man använda den med full rätt tiden ut. Här är det dock plötsligt någon annans bostadsrätt.

Om båda flyttar och ex svärföräldrarna äger lägenheten får dom väl sälja. Kan gå någon månadsavgift under tiden men om de ändå haft råd att köpa en lägenhet utöver sitt eget hem är det ganska marginellt...

Francois, du har en poäng. Vi vet väldigt lite om bakgrunden så alla åsikter kan tas med en nypa salt.

bostadsrättsinnehavare
2009-06-29, 10:01
Sjävklart kan du dra med än gång och dessutom med gott samvete.
Att föräldrarna till din fd börjar snacka om 3 månaders uppsägningstid osv visar bara att ett uppbrott från den här familjen var det enda rätta.

Francois
2009-06-29, 19:50
Vilken löjlig kommentar!

bostadsrättsinnehavare, om du har ett förhållande med nån, hoppas jag att du har det med den personen, inte med hans/hennes föräldrar!

bostadsrättsinnehavare
2009-06-30, 10:28
Jag vet naturligtvis ingenting alls om detta förhållande men det som stör mig är att föräldrarna verkar att se allt ur ett affärsperspektiv och inte verkar att ta personliga hänsyn när tjejen nu inte är tillsammans med deras son helt plötsligt.
Allt verkar dock vara en soppa: Förstår jag saken rätt så har sonens föräldrar köpt en lägenhet som de sedan hyr ut till paret. Svärföräldrarna är således hyresvärdar men något kontrakt finns inte. Föräldrarna köpe en lägenhet i all välmening men är nu inte beredd att ta konsekvenserna när deras plan nu har falerat. Man har då suttit hemma på kammaren och kommit på att tjejen som hyresgäst eventuellt har 3 månaders uppsägningstid. I mina ögon är detta enbart dumhet och ett bevis på att människor ofta är jävligt snåla. Det verkar ju inte vara någon brist på pengar eftersom föräldrarna uppenbarligen har råd att köpa en lägenhet till sonen och hans flickvän.

Francois
2009-06-30, 21:01
Ja, det kan mycker väl var som du säger. Nån slags hämnd på tjejen.
Men vi vet ingenting.