handdator

Visa fullständig version : Spekulations köp HSB LGH

Ravelski
2009-06-23, 15:58
Jag har köpt ett totalrenoverings objekt i en HSB förening.
Alla ytskikt måste bytas ut och lägenheten måste ozonsaneras pga urinlukt.
Köket är bara att riva och byta ut.

Allt är grönt köpekontraktet skrivet skall slutföra affären på Fredag med banken. Nu ringde Vice ordförande och sa att det var ok med det ekonomiska ingen betalningsanmärkning dock ställde han frågan om jag hade för avsikt att bo i lägenheten och om det var ett spekulationsköp om inte hade styrelsen rätt att neka mig som medlem. Jag blev väldigt förvånad .Det är första gången vid ett köp jag fått den frågan lite märkligt sätt att hälsa nya medlemmar välkomna.
Vad svarar man ? Jag var ärlig och sa att det vet jag inte det beror på hur min arbetssituation ser ut om tre månader.

Är inte alla köp av brf lgh någon form utav spekulations köp ? Vice ordförande skulle höra av sig skulle ta ett möte med styrelsen.

Lite märkligt det kan ju inte vara attraktivt för föreningen om det i mäklare annonserna står att här måste man bo en längre tid om man skall bli medlem.

Återkommer med hur det gick.

Ravelski
2009-06-24, 17:27
Fick svar i dag att jag får göra vad jag vill med lägenheten. Skönt att dom tog sitt förnuft tillfånga. Det hade ju varit olyckligt om det dragit ut på tiden och säljaren fått stå för hyran juli månad också.:4:

Francois
2009-06-24, 23:36
I en förening är det inte kul att få medlemmar som bara köper för spekulation.
Dessa medlemmar deltar i ingenting i föreningen, städdag, stämman, styrelsearbete. De bara kommer, gör sitt och försvinner.

Jag har för mig att jag har läst någonstans att en styrelse kunde neka medlemskap till nån som vill köpa bara för spekulationssyfte. Men är inte säker på det. Vet nån om detta?

Henric Lellky
2009-06-25, 00:09
Tyvärr är det redan idag många medlemmar som inte deltar i styrelsearbete, årsmöten, o.s.v. och detta utan att de har köpt sin bostadsrätt annat än för att bo i den. Jag tror inte att det finns någon annan lösning på detta problemet än att på olika sätt försöka locka medlemmarna till att engagera sig mer i det man betalar en hyfsad slant för (sitt boende och sin boendemiljö).

Dock håller jag även med Ravelski att i princip all köp av fast egendom (eller en rätt till fast egendom) kan ses som spekulativa till sin karaktär om det finns en rimlig möjlighet att egendomen man köper kan öka i värde. Så detta behöver inte vara något negativt, utan det är bara att inse att det är så det är. :)

Det viktigaste som jag ser det är att det verkligen är den/de som köper bostadsrätten som kommer att bo i lägenheten och att den i övrigt används i enlighet med föreningens stadgar. Mycket mer än så kan man inte begära.

Francois >>

Det brukar stå i föreningens stadgar någonting i stil med: "Föreningen har till ändamål att i föreningens hus upplåta bostadsrättslägenheter för permanent boende..."

Så det är väl detta man kan hänvisa till för att neka någon medlemskap där den sökande "bara vill köpa i spekulationssyfte" och därmed inte tänker bo i lägenheten.

MikHo
2009-06-25, 23:33
En fråga man måste fundera över i ett sådant här läge är:
Hur lång tid måste det gå för att bostadsköpet inte skall klassas som spekulationsköp?
1 år? 10 år?

Francois
2009-06-27, 18:37
Förmodligen bara tiden som krävs för att renovera en lägenhet, vilket är bara några månader.
Sen är det självklart att detta är en stor gråzon ...

stephan
2009-06-27, 19:17
Jag håller med om att detta är en gråzon.

Ombildningsföreningar tror jag kommer visa att mycket spekulationsköp görs.

Jag har sett några underlag för ombildningar och kan klart konstatera att besiktningar och underlaget för kommande underhållet på fastigheterna är totalt felaktiga.

Även den finansiella kalkylen med lån och avgifter är bluffsiffror i de kalkyler jag tagit del av.

Om nu till det sitter en styrelse som inte är på medlemmarnas sida, så går det nog att tjäna några kronor för de som har lite riskkapital att satsa?

Man kan ju tillexempel fundera över att en styrelse inte höjer avgifterna trots att alla kalkyler visar på att det måste göras. Istället lånar man pengar och investerar på värdehöjande insatser för lägenheterna.

Sedan säljer man varefter en annan styrelse tar över och får stå med hundhuvudet.

För det är ju så att trots att några initierade och kunniga medlemmar klagar på stämmor, så förstår flertalet inte en bostadsrätts ekonomi.

Så länge avgifterna inte höjs är allt frid och fröjd för de flesta?????

totiki
2009-06-28, 09:20
Jag måste hålla med stephan i det mesta.
Vid varje ombildning får man nog räkna med att en viss % är ren spekulation. Ofta, men inte alltid, är det de som drivit ombildningen hårdast som är de första som säljer för att skaffa sig ett annat boende (villa).
Tyvärr innebär det också ofta att de som driver ombildning går hand i hand med det bolag som sköter ombildningen. De har ju samma mål, att tjäna pengar på att ombildningen sker.
Risken är då uppenbar att glädjekalkyler görs för att få med tillräckligt många hyresgäster för att ombildningen skall kunna genomdrivas så snabbt och smidigt som möjligt. Och den situation som stephan beskriver uppstår "Man kan ju tillexempel fundera över att en styrelse inte höjer avgifterna trots att alla kalkyler visar på att det måste göras. Istället lånar man pengar och investerar på värdehöjande insatser för lägenheterna.
Sedan säljer man varefter en annan styrelse tar över och får stå med hundhuvudet."

Något av det vanligaste av det första som sker efter ombildningen är en fasadrenovering. Oftast helt onödigt. Men ger ett fint intryck till eventuella köpare.