handdator

Visa fullständig version : Motionsfråga

primary
2009-06-11, 23:55
Hejsan alla.

Här kommer en motionsfråga från en styrelseledamot.

Det är så att vi är ett par stycken som är oense om detta med motioner.
Jag är övertygad om, utan att egentligen läst någonting mer än detta forum, att vi i styrelsen inte får filtrera inkomna skrivelser/motioner som är skriva till stämman, medans den andra ledamoten är övertygad om motsatsen.

Så, vad gäller egentligen? Om en skrivelse/motion är skriven till stämman, SKA den gå med kallelsen och behandlas på stämman, oavsett vad den handlar om? Det kan ju vara viktiga saker (och oftast är det ju så) men den skulle lika gärna kunna handla om precis vad som helst.

MEN - är det då styrelsens jobb att avgöra vad som är en viktig och relevant skrivelse/motion eller är det upp till stämman att avgöra detta genom att den behandlas på stämman?

Om det är så att en skrivelse/motion riktad till stämman SKA gå till stämman, var kan jag hitta lagtext eller liknande om detta?

Tack på förhand!

Mvh,
primary

Admin
2009-06-12, 00:09
Denna fråga har varit uppe förr, men jag tror det var väldigt länge sedan.

Du har helt rätt, motioner får inte filtreras på något sätt av styrelsen (tyvärr händer detta ändå, vilket vi kunnat läsa om här).
Det är väl ungefär så förbjudet som något skulle kunna vara.

Rent teoretiskt skulle man, med lite fantasi, kanske kunna tänka sig något i en motion som inte är lämpligt, men då talar vi om tveklöst brottsliga skrivelser, och sådana är nog väldigt svåra att formulera.

Det är inte styrelsens uppgift att göra en bedömning av viktighetsgraden i en motion.
Alla motioner måste ovillkorligen behandlas på stämman... men sedan finns det naturligtvis närmast oändligt många sätt att köra över motioner så att de inte bifalles av stämman.

Som exempel kan jag nämna HSB Malmö som - även om de tyvärr behandlar motionerna respektlöst - ändå tar med motioner som inte ligger "inom stämmans kompetensområde", dvs stämman saknar rätt att besluta i motionerna.

Det är alltså föreningens högsta beslutande organ, dvs föreningsstämman, som har uppgiften att värdera motionen, men styrelsen får fritt svara på motionen för att förklara sin syn på saken.

Det är svårt att hitta i lagen eftersom det finns en dold sida av lagen som kallas "förarbeten", och där står mer konkret hur man tänkt sig i de annars luddiga lagtexterna.

Men det är i detta fall föreningslagen (http://hotpot.se/hsb-lagen-om-ekonomiska-foereningar.htm) kap 7 som gäller.

primary
2009-06-12, 00:23
Okej, då har jag lite mer på benen. Tack för detta! =)

/primary