handdator

Visa fullständig version : Dålig skött bostadsrättsförening

skallman
2009-06-10, 12:46
I januari 2009 köpte vi loss våran hyresrätt, och ombildade den till bostadsrätt tillsammans med en ny bostadsrättsförening, tottalt ombilades över 100 lägenheter. Bostadsrättsföreningen bildades av utvalda som bor i området.

I janurari 2009 började jag märka att radiatorerna började läcka, och att golvet började suga åt sig vattnet. Detta både i vardagsrummet där parkett finns, samt hallen där plastmatta finns. Från radiatorn i hallen sprutade det en liten stråle vatten.

Jag anmälde detta direkt till värden. Efter 2 dagar kom VVS-killen och frös vattnet hos mig. Tittade på radiatorn i vardagsrummet, byte en ventil, tittadepå parketten, och konstatera att det finns möjlighet att man måste riva upp golvet. Men att radiatorn är OK.

Sedan tittade han på radiatorn i hallen. den gick inte att laga. Så han montera bort den. Det visade sig att bakom den fanns ett knytnävs stort håll i väggen. Denna vägg är skiljevägg mot trappen, ojsan sa han. Det drar som fan från hålet.

Jag frågade vad som händer nu, och han svarade att han ska beställa en ny radiator samt att någon måste laga hålet.

Jag ringde värden dagen efter och förklara allt med radiatorn i hallen, parketten i vrummet samt hålet bakom radiatorn i hallen.

Ok, vi fixar det på studs, lämna nycklarna till vicevärden - sa värden.

Gjort och fixat dagen efter.

Därefter har det kommit 2st olicka killar och mätt fukt vid 3 tillfällen. ca 3-4 veckor efter anmälningen. Långt därefter fixades hållet ca 2 månader efter anmälan. För att nämna radiatorn som ännu inte kommit. Dessutom så är tydligen parketten OK enligt dom, trots allt det är svarta vattenmärken vid radiatorn.

Jag har ringt till värden samt vicevärden minst 1 gång i veckan sedan januari/februari 2009.

Kort där efter började det lukta mögel i lägenheten. Jag anmälde detta till värden i slutet på februari 2009. Det visade sig vara vatten rinnande från lägenheten ovanför. Personen ovanför hade renoverat sitt badrum för 1 år sedan, och något har gått fel.

Nya fuktkillar kom ännu en gång. Det visade sig att skiljeväggen mellan hall och badrum var så mättad med vatten från ovanför att den börjat släppa. Tapeter, färg lossnade. Kakelfog släppte. Mögel började växa i förvarningsskåp i hallen. Detta började februari 2009. Det luktar fortfarande mögel så innåthelvete.

Utlovad torkning av möglet i väntan på beslut har ännu inte skett, jag har väntat i 3-4 månader. Rivning av förvaringsskåp har inte skett. Inga beslut har skett. Värden säger att han väntar på svar från försäkrningsbolaget...

Snart är det semester och jag vet att inget kommer ske då.

Vad ska jag göra, vad kan jag göra?

totiki
2009-06-10, 13:05
Vem är värden? Är det styrelsen eller ett förvaltningsbolag?
Har du kontaktat ditt försäkringsbolag? Har du bostadsrättstillägg?

Du har fyllt profilen dåligt och fel.

skallman
2009-06-10, 18:01
Värden är den styrelse som vi valt. Personer som själva bor i området.

Jag har inte kontaktat mitt försäkringsbolag då värden för styrelsen sa att allt ska gå på föreningen.

Ska kolla om jag har bostadsrättstillägg.

PS. Jag vet inte hur jag ytterligare kan förtydliga profilen.

totiki
2009-06-10, 18:08
Jag tycker att du alltid skall kontakta ditt försäkringsbolag även vad BRFn säger. Ditt försäkringsbolag vill säkert att BRFn betalar men du kanske kan få en besiktningsman som undersöker saken och då få en bättre bild av vad som behöver göras o s v.

Du säger att lgh är 1 när du i texten skriver 100
Brf medlem i HSB/SBC/RB/Privat?: Ingen medlemsorganisation?
Antal lgh:er:1 ?
Bosparare?:
Jag har brf-stadgarna?: ?
När uppdaterades stadgarna senast?:
Förtroendevald, som vad?: ?
Föreningens ekonomi: ?Det finns en ekonomisk plan med en besiktning av fastigheterna och förslag på vad som behöver göras. Begär kopia av den från styrelsen.
Övrigt om min brf: Nybildad
Allmänt om mig: ? Har du några kunskaper om bygge, ekonomi eller annat som kan vara av värde i eller för ditt boende?

skallman
2009-06-10, 20:00
Tack för tipset, ska nog kontakta mitt försäkringsbolag.
Men det jag vill är att dom ska skynda på lite i fallet. Jag vill inte vara tvungen att bo i en illaluktande lägenhet bara för att ingen kan fatta beslut i vettig takt.

Mögel har nu funnits i lägenheten sedan februari 2009. Skiljeväggen mellan badrum samt hall är mättad med vatten som runnit uppifrån. Det är fortfarande fuktigt om man känner på väggen. Svart/grön svamp växer överallt.

Möglet växer dag för dag och det luktar ofantligt i lägenheten, speciellt i hall samt badrum.

Skiljeväggen mellan hall och badrum har på hall sidan massa förvaringsskåp/garderober som sitter fast mot väggen. Dessa är ruttna och mögliga.

Jag sa att jag kan slut ut allt i trä som beklär väggen, men styrelsen vill inte att jag ska slå ut något. Jag har sagt att jag mår illa och vill ha bort skiten.
Vänta på beslut är deras svar. Men jag har väntat i 4 månader nu, inget har skett i lägenheten, ingen sanering, torkning, rivning.

Jag förstår om dom inte vill lägga ut pengar på ombyggnation i väntan på försäkrningspengar, men sanering??? Hur mycket ska man stå ut med? 4 månader har gått, och snart börjar semestern.

Vad kan jag göra? känner mig hjälplös.

totiki
2009-06-10, 21:05
Kontakta hälsovårdsnämnden eller liknande myndighet, heter nog miljönämnden idag kanske. Så där skall du inte behöva ha det. Då ger dom föreningen ett åläggande att genast åtgärda problemet.

MikHo
2009-06-10, 21:25
Som redan föreslagits så kontakta dit försäkringsbolag. Har i ett liknande fall där min motparts försäkringsbolag skulle stå för kalaset så löste det sig genom att mitt försäkringsbolag tog kostanderna för att i sin tur kräva det av motpartens.

Så kolla verkligen med ditt försäkringsbolag. Har du inte bostadsrättstillägg så se till att skaffa det snarast, helst för ett år sedan ;)