handdator

Visa fullständig version : Separation - vem skall betala avgift till brf?

RvD
2009-06-03, 18:51
Har nyss separerat ifrån mitt nuvarande X, vi köpte en bostadsrätt oktober 2007. Denna borätt är delad 50% på oss var (både vad gäller ägande och banklån). Mitt X betalade handpenning vid undertecknandet av köpeavtalet.

X:et har nu flyttat till en hyreslägenhet som kostar en del, så nu är hon inte villig att betala månadsavgiften på borätten. Lånen vill hon betala 50% på.

Min fråga är: Har jag rätt att kräva henne på 50% av månadsavgiften?

totiki
2009-06-03, 20:12
Vilken typ av fråga är det frågan om?

Skall hon betala för ett boende hon inte använder?
Det är som att betala hälften för ett hotellrum som någon annan bor i.

Det är väl sjysst att hon betalar halva lånet, men då skall hon väl ha halva försäljningssumman plus handpenningen.

Mitt råd är, sälj lgh och dela på vinst/förlust efter att hon fått tillbaka handpenningen.

RvD
2009-06-03, 20:36
Lägenheten skall säljas och eventuell vinst/förlust delas på, det är ganska självklart.

Men vad har X:et för juridiska skyldigheter? Hon har fortfarande 50% av ägandet och därmed tillträde och nycklar. Att hon i sin tur inte använder lägenheten måste vara hennes val, hon är inte utslängd.

Ska jag tolka ditt resonemang så här: Om man äger ngt men inte använder det så slipper man att betala?

totiki
2009-06-03, 21:46
Det är knapphändigt med information, men det är väl rätt naturligt att användaren står för kostnaden.
Vad ni har för inbördes relation. Vem som har nycklar o s v. har jag ingen aning om. Men använder jag en bil t ex. så får jag stå för driftskostnaden även om den är leasad.