handdator

Visa fullständig version : Styrelsen ska skriva på årsredovisningen

emsil
2009-06-03, 13:18
Hej,

Jag har en fråga angående årsredovisningen som ska presenteras på stämman. Styrelsen i brf ska skriva under den för att den ska kunna bli presenterad för stämman. Nu undar jag vilka rättsverkningar en sådan underskrift kan ha? Vi är en ny styrelse from 2009 och ska skriva på den gamla styrelsens årsredovisning för 2008. Vi misstänker en del oriktigheter osv men kan inte peka på något konkret i den (skriva en avvikande mening) men vi vill ha stämma så vi kan rösta så att de inte får ansvarsfrihet och så att vi kan gå vidare med allt till en jurist. Att vi skriver på denna årsredovisning, har det några rättsverkningar gentemot oss direkt? Eller är det 2008 års styrelse som står till svars för den?

Tacksam för svar.

/Emsil

totiki
2009-06-03, 13:35
Du har inte fyllt i din profil så man vet inget om din förening. Omöjligt att svara på frågan då. Behöver ni skicka in årsredovisningen till Bolagsverket t ex.? Hur stor är omsättningen?

Ni kan alltid reservera er genom att inte skriva på. Sen får väl den gamla styrelsen ta konsekvenserna av det. Stämman kan alltid genomföras även om gamla styrelsen inte får ansvarsfrihet och ni, den oberoende styrelsen, kan kalla in en oberoende revisor som går igenom räkenskaperna för en ny årsredovisning och därefter ett extra möte för att ta ställning till fastställandet av årsredovisningarna. Men ni behöver ju stämman (högsta beslutande organ) som skall begära detta.

Admin
2009-07-01, 01:01
Den som skriver under årsredovisningen ansvarar för att redovisningen är korrekt.

Däremot är det den gamla styrelsen som ansvarar för sina handlingar under sin tid.

En liknande medlemsfråga i samma ämne;

Vem ska skriva under årsredovisningen?

Fråga: Jag var tidigare ledamot i styrelsen men avgick när jag flyttade.
Måste jag skriva under årsredovisningen fast jag avgick i förtid?
Ska inte en suppleant göras till ordinarie när en sådan avgår?

Svar: Det är alltid den sittande styrelsen som ska skriva under årsredovisningen även om hela eller delar av styrelsen har bytts ut under året.

Du ska därför inte skriva under årsredovisningen efter det att du har avsagt dig ditt uppdrag i styrelsen.

Om det finns en suppleant utses denne av en extra stämma till ordinarie ledamot.