Bredbandsforum

Allt om bredband och operatörer samt IP-telefoni och webbhotell !
Alla kan läsa i detta forum, men för att skriva måste du först göra en snabb och enkel registrering.

Du är inte inloggad.

#1 2005-04-21 01:12:14

Admin
Administrator
Från: Malmö
Registerad: 2005-03-22
Webbsida

Nedladdningshastigheter (inskickat av Markus)

Jag flyttar över några av de mail jag fått (som jag finner intressanta för fler att ta del av) till detta forum, och nedanstående text är ett av dessa mail //Admin

Jag hittade din sida när jag letade information om nedladdningshastigheter på bredband.

Det är så att jag alldeles nyligen skaffat bredband hos Sala/Heby Energi här i Sala. Jag bor i lägenhet. Jag har 10mbs/10mbs vilket låter väldigt fort, men jag fattar att detta knappt är uppnåeligt utan det ligger normalt betydligt lägre.

Nu till min fundering.

Jag har aldrig laddat hem en långfilm tidigare, men tänkte pröva och har hittat de sajter jag behöver. Problemet är att den film som går snabbast att ladda hem tar ca. 10 tim med en nedladdningshastighet av ca 20kb/sek. Har prövat massor av olika nedladdningar och alla ligger på detta eller många gånger på endast 3kb/sek och tiden 60 timmar.

Jag antar att det har att göra med den server jag kopplar upp mig emot och hur många som laddar samtidigt, men det känns orimligt att nedladdningshastigheten ändå är så överdrivet låg.

Enligt FAQ påstås det att med modem skall nedladdnnigen ta ungefär lika lång tid som filmen är och med bredband då såklart snabbare. Har jag missat något? Är det nån inställning jag måste göra som är så självklar att det inte står nånstans. Om inte, kan du på enklast möjliga vis förklara för mig varför det går så sakta? Är det lika för alla?

Markus

Forum för alla i bostadsrätt:  http://hotpot.se/forum
Sveriges största forum om bostadsrätter!!!

#2 2005-04-21 01:15:30

Admin
Administrator
Från: Malmö
Registerad: 2005-03-22
Webbsida

Re: Nedladdningshastigheter (inskickat av Markus)

Utdrag från mitt svar till Markus  //Admin

En nedladdning går fort eller långsamt beroende på omständigheterna, och de två faktorer du nämner (server och hur många som laddar ner filen samtidigt) är bara två av ett antal viktiga faktorer här. Inte minst viktigt är t.ex. var servern är belägen och vilket P2P-program (jag förutsätter att det är denna typ det handlar om) du använder (t.ex. bittorrent, DC++, Bearshare, Kazaa, etc).

Det finns program för att snabba upp nedladdningshastigheten. Min erfarenhet är att det dock bara ger marginell effekt. Och att det kan ställa till med stora problem om man inte verkligen till 100% vet vad man gör och har kunskaperna att rätta upp ev. problem som kan bli konsekvenserna av denna typ av program (jag avråder från att ens testa dessa program).

Jag kan inte hitta information om ditt bredband på www.sheab.se, men om du har en hastighet av 10 Mbit/s upp och 10 Mbit/s ner så jag misstänker att du har någon speciell LAN-lösning (fiber), kanske via stadsnät. Du har rätt i att du inte har stora möjligheter att någonsin uppnå denna hastighet (som mer är en form av riktvärde) men du bör få i alla fall 8 Mbit/s ner (i det egna nätet!).

När du har 20 kB/s så är detta alltså 160 kbit/s. Inte snabbt, men heller inte katastrofalt dåligt. 3 kB/s är emellertid en hastighet som knappast duger till att ladda ner filmer med.
Jag har laddat ner en film på två timmar i ett LAN med hastigheten 10/10, men det gör man bara under optimala omständigheter (dvs då man laddar ner filen från någon "nära" en, dvs i samma nät).

En mer relevant information om din hastighet får du om du laddar ner ett par filer från Sunet (www.sunet.se).
Börja att testa detta (bästa resultatet får du om du gör detta tidig morgon, men det är inte nödvändigt). Då ska det gå undan värre.

Sedan laddar du hem tptest på www.tptest.se.
Dvs, du laddar hem både Tptest-programmet och tillhörande statistikprogram.

Om nedladdning från Sunet, tptest och tptest statistikprogram visar på dåliga värden har du vad du behöver för att framföra klagomål på din hastighet, för då är det nog fel någonstans.

Det finns fler bra tester man kan göra, men Sunet och tptest bör vara tillräckligt för att få den information du behöver.

Jag förutsätter att du har ett 10/100-nätverkskort i din dator och att det är inställt på denna hastighet. Om detta är korrekt ska det normalt sett inte vara mer för dig att göra.

Däremot kan den leverantör man utnyttjar ha fel konfiguration i sitt nät (utan att de är medveten om detta). Om man klagar så måste man kunna backa upp sina klagomål med konkreta fakta, och det får du via Tptest och nedladdning från Sunet (skriv upp den tid det tog att ladda ner en x MB stor fil, och vilken hastighet som visades på skärmen under nedladdningen).

Forum för alla i bostadsrätt:  http://hotpot.se/forum
Sveriges största forum om bostadsrätter!!!

Sidfot

Startsida
© Copyright 2002–2005