Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/common.php on line 50

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/common.php:50) in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/header.php on line 31
Bredbandsforum / Flytt av domÀn (inskickat av Per)

Bredbandsforum

Allt om bredband och operatörer samt IP-telefoni och webbhotell !
Alla kan läsa i detta forum, men för att skriva mćste du först göra en snabb och enkel registrering.

Du är inte inloggad.

Deprecated: preg_replace() [function.preg-replace]: The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/parser.php on line 360

#1 2005-04-24 22:29:37

Admin
Administrator
Frćn: Malmö
Registerad: 2005-03-22
Webbsida

Flytt av domÀn (inskickat av Per)

Jag flyttar över nÄgra av de mail jag fÄtt (som jag finner intressanta för fler att ta del av) till detta forum, och nedanstÄende text Àr ett av dessa mail //Admin

Befriande att hitta osminkad information nÄnstans...

En liten Internet-operatör har Àntligen, efter en massa förseningar och strul, fÄtt ner sina kablar i vÄrt lilla omrÄde söder om Uppsala. Det Àr svÄrt hÀr pÄ landet...
Det ska bli en "upp till 2 Mbit-anslutning", trÄdlöst till Sthlm, för ca 400 kr/mÄn + 500 kr/Är. Ingen anslutningsavgift.
Jag vill förstÄs flytta över min nuvarande domÀn (Telia, ISDN-abb.). De sÀger sÄ hÀr:

Det Ă€r inga problem , vi kan Ă„ta oss att flytta över domĂ€nen till oss, och du kan behĂ„lla nuvarande namn. Vi debiterar faktisk kostnad för flytten, det kan ta ett par timmar att göra det. Utöver flyttkostnaden utgĂ„r en domĂ€navgift pĂ„ 1000 kronor /Ă„r + moms. Sen beror det lite pĂ„ hur mĂ„nga mailadresser du behöver. Återkom gĂ€rna med det för prisuppgift.

Är det rimligt?? Vid en snabbkoll pĂ„ nĂ€tet debiterar de leverantörer jag tittade pĂ„ antingen ingenting, eller 120-250 kr. Ingen Ă„rsavgift nĂ€mndes.
Jag betalar ju redan Ärsavgift till NIC. Inte ens Telia debiterar ju för fanken en extra domÀnÄrsavgift!
KÀnns hutlöst. Vad Àr praxis? Vad anser du?

Jag kan i alla fall inte ha e-posten kvar pÄ Telias servrar, för det tillÄter dom inte nÀr man inte har
abonnemang hos dom.  Om jag förstĂ„tt det rĂ€tt kan man annars ha i princip vilken Internet-operatör
som helst, och ÀndÄ ha sin domÀn hos vem som helst?

Forum för alla i bostadsrĂ€tt:  http://hotpot.se/forum
Sveriges största forum om bostadsrÀtter!!!

#2 2005-04-24 22:34:32

Admin
Administrator
Frćn: Malmö
Registerad: 2005-03-22
Webbsida

Re: Flytt av domÀn (inskickat av Per)

Utdrag frÄn mitt svar till Per //Admin

Nej, det Àr verkligen inte rimligt med en Ärlig domÀnavgift pÄ 1.250 kr utöver kostnaden till NIC.
För vad? Jag förstÄr inte vilken kostnad din leverantör har som motsvarar detta.
Skulle vara intressant att höra svaret om du stĂ€ller denna frĂ„ga till dem. 
Vad Àr det för en leverantör som hÀvdar dylika mÀrkliga saker?

Vad Àr det som tar nÄgra timmar att göra för att flytta en domÀn till din nya leverantör av bredband?
Det Àr nÄgra fÄ knapptryckningar, och sedan Àr det klart. Kan högst ta ett par minuter.
Jag skulle vÀldigt gÀrna vilja höra din leverantörs motivering pÄ Àven denna frÄga.

Jag tycker absolut du ska kontakta din leverantör av trÄdlöst och fÄ skriftliga svar.

Egentligen Àr det ju sÄ att man inte flyttar nÄgot avseende domÀnen. Man "pekar" bara om var domÀnen ska vara, och det kan man göra sjÀlv. Gratis och enkelt. Utan att blanda in nÄgon halvskum leverantör.
Om du har en domĂ€n, sĂ„ kan du placera denna domĂ€n rent fysiskt precis pĂ„ vilken server du vill var som helst i  vĂ€rlden.

DÀremot ska du nog inte koppla ihop bredbandsleverantör med domÀn. Det Àr en synnerligen dÄlig kombination (i de fall det ens Àr möjligt). En domÀn ska man ALLTID lÀgga hos ett oberoende webbhotell (om man inte "huserar" den sjÀlv pÄ egen server). Det ska alltsÄ inte finnas nÄgra kopplingar mellan internetleverantör och domÀn. DÄ funkar det bÀst !

Du kan flytta domÀnen sjÀlv, dvs du kan
1. BestÀlla webbhotell (om du hade haft webbsidor hade du sedan kopierat dit din domÀns filer), och dÀrefter
2. peka om domÀnen via NIC's webbplats till ditt nya webbhotell

Sedan kanske man vill flytta sjÀlva filerna frÄn en plats till en annan, men Àven detta ska inte behöva kosta nÄgot.
Dessutom behövs ju ingen flytt av filer. Du bara laddar upp dina filer till ditt nya lagringsutrymme, och sedan pekar du om domÀnen.

Jag kan förstÄ att din leverantör vill ha en löpande avgift om de ska vara host för din domÀn, dvs om du lagrar dina filer hos dem, men dÄ kan du ju lika gÀrna flytta över dina filer till nÄgon som tar t.ex. 12 kr/mÄnaden. Du behöver inte flytta till en leverantör som tar hutlösa avgifter.

Du kan aldrig ha din e-post som Àr kopplad till ett internetabonnemang kvar hos denna leverantör, om du inte har kvar abonnemanget.
Om du dÀremot har en domÀn med e-post kopplad till domÀnen sÄ kan ju e-adresserna följa med.
Vet inte om det funkar pÄ nÄgot speciellt sÀtt pÄ Telia, men det tror jag inte.
NÀr e-post flyttas mellan domÀner sÄ kanske man vill ha med de gamla mailen till sin nya fysiska plats för domÀnen.

Forum för alla i bostadsrĂ€tt:  http://hotpot.se/forum
Sveriges största forum om bostadsrÀtter!!!

Sidfot

Startsida
© Copyright 2002–2005