Bredbandsforum

Allt om bredband och operatörer samt IP-telefoni och webbhotell !
Alla kan läsa i detta forum, men för att skriva måste du först göra en snabb och enkel registrering.

Du är inte inloggad.

#1 2005-04-24 22:29:37

Admin
Administrator
Från: Malmö
Registerad: 2005-03-22
Webbsida

Flytt av domän (inskickat av Per)

Jag flyttar över några av de mail jag fått (som jag finner intressanta för fler att ta del av) till detta forum, och nedanstående text är ett av dessa mail //Admin

Befriande att hitta osminkad information nånstans...

En liten Internet-operatör har äntligen, efter en massa förseningar och strul, fått ner sina kablar i vårt lilla område söder om Uppsala. Det är svårt här på landet...
Det ska bli en "upp till 2 Mbit-anslutning", trådlöst till Sthlm, för ca 400 kr/mån + 500 kr/år. Ingen anslutningsavgift.
Jag vill förstås flytta över min nuvarande domän (Telia, ISDN-abb.). De säger så här:

Det är inga problem , vi kan åta oss att flytta över domänen till oss, och du kan behålla nuvarande namn. Vi debiterar faktisk kostnad för flytten, det kan ta ett par timmar att göra det. Utöver flyttkostnaden utgår en domänavgift på 1000 kronor /år + moms. Sen beror det lite på hur många mailadresser du behöver. Återkom gärna med det för prisuppgift.

Är det rimligt?? Vid en snabbkoll på nätet debiterar de leverantörer jag tittade på antingen ingenting, eller 120-250 kr. Ingen årsavgift nämndes.
Jag betalar ju redan årsavgift till NIC. Inte ens Telia debiterar ju för fanken en extra domänårsavgift!
Känns hutlöst. Vad är praxis? Vad anser du?

Jag kan i alla fall inte ha e-posten kvar på Telias servrar, för det tillåter dom inte när man inte har
abonnemang hos dom.  Om jag förstått det rätt kan man annars ha i princip vilken Internet-operatör
som helst, och ändå ha sin domän hos vem som helst?

Forum för alla i bostadsrätt:  http://hotpot.se/forum
Sveriges största forum om bostadsrätter!!!

#2 2005-04-24 22:34:32

Admin
Administrator
Från: Malmö
Registerad: 2005-03-22
Webbsida

Re: Flytt av domän (inskickat av Per)

Utdrag från mitt svar till Per //Admin

Nej, det är verkligen inte rimligt med en årlig domänavgift på 1.250 kr utöver kostnaden till NIC.
För vad? Jag förstår inte vilken kostnad din leverantör har som motsvarar detta.
Skulle vara intressant att höra svaret om du ställer denna fråga till dem. 
Vad är det för en leverantör som hävdar dylika märkliga saker?

Vad är det som tar några timmar att göra för att flytta en domän till din nya leverantör av bredband?
Det är några få knapptryckningar, och sedan är det klart. Kan högst ta ett par minuter.
Jag skulle väldigt gärna vilja höra din leverantörs motivering på även denna fråga.

Jag tycker absolut du ska kontakta din leverantör av trådlöst och få skriftliga svar.

Egentligen är det ju så att man inte flyttar något avseende domänen. Man "pekar" bara om var domänen ska vara, och det kan man göra själv. Gratis och enkelt. Utan att blanda in någon halvskum leverantör.
Om du har en domän, så kan du placera denna domän rent fysiskt precis på vilken server du vill var som helst i  världen.

Däremot ska du nog inte koppla ihop bredbandsleverantör med domän. Det är en synnerligen dålig kombination (i de fall det ens är möjligt). En domän ska man ALLTID lägga hos ett oberoende webbhotell (om man inte "huserar" den själv på egen server). Det ska alltså inte finnas några kopplingar mellan internetleverantör och domän. Då funkar det bäst !

Du kan flytta domänen själv, dvs du kan
1. Beställa webbhotell (om du hade haft webbsidor hade du sedan kopierat dit din domäns filer), och därefter
2. peka om domänen via NIC's webbplats till ditt nya webbhotell

Sedan kanske man vill flytta själva filerna från en plats till en annan, men även detta ska inte behöva kosta något.
Dessutom behövs ju ingen flytt av filer. Du bara laddar upp dina filer till ditt nya lagringsutrymme, och sedan pekar du om domänen.

Jag kan förstå att din leverantör vill ha en löpande avgift om de ska vara host för din domän, dvs om du lagrar dina filer hos dem, men då kan du ju lika gärna flytta över dina filer till någon som tar t.ex. 12 kr/månaden. Du behöver inte flytta till en leverantör som tar hutlösa avgifter.

Du kan aldrig ha din e-post som är kopplad till ett internetabonnemang kvar hos denna leverantör, om du inte har kvar abonnemanget.
Om du däremot har en domän med e-post kopplad till domänen så kan ju e-adresserna följa med.
Vet inte om det funkar på något speciellt sätt på Telia, men det tror jag inte.
När e-post flyttas mellan domäner så kanske man vill ha med de gamla mailen till sin nya fysiska plats för domänen.

Forum för alla i bostadsrätt:  http://hotpot.se/forum
Sveriges största forum om bostadsrätter!!!

Sidfot

Startsida
© Copyright 2002–2005