Bredbandsforum

Allt om bredband och operatörer samt IP-telefoni och webbhotell !
Alla kan läsa i detta forum, men för att skriva måste du först göra en snabb och enkel registrering.

Du är inte inloggad.

#1 2005-04-24 15:14:03

Nitram
Medlem
Registerad: 2005-04-24

Hur långt är det till närmaste telestation?

Eftersom hastigheten beror på avstånd till närmaste telestation undrar man ju hur långt man har!
Går det att få information via operatörerna om detta? Finns det kartor? Är det hemligt på något sätt?
Om jag gör en förfrågan på Telias sidor kan jag få upp till 2 Mbit/s, med Tele2 bara 0,5 Mbit/s!
Det är väl lika långt till närmaste station...? confused

#2 2005-04-24 19:14:21

Admin
Administrator
Från: Malmö
Registerad: 2005-03-22
Webbsida

Re: Hur långt är det till närmaste telestation?

Jo, det är lika långt till närmsta telestation. Men att Telia levererar 2 Mbit/s och Tele2 bara levererar 0,5 Mbit/s beror på andra saker. Normalt brukar det vara så att Telia (i t.ex. stadsnät, eller som i fallet med HSB BoLina) ser till att skaffa sig fördelar framför andra via avtal, etc.

Inga kartor finns (för allmänheten)!

Inget är dock på något sätt hemligt, men som du kanske läst i tidigare inlägg här så vägrar vissa leverantörer (Telia) att lämna ut denna information ändå.

Jag har varit inne på sajter där jag kunde se inom vilket "längdområde" jag befann mig till telestationen. Dvs om jag befinner mig 1.175 m från telestationen så skriver systemet "Du befinner dig inom 1.500 meter från telestationen". Etc.
Så det går att få lite info ändå.

PS.
Det är inte bara längden som är av betydelse för den hastighet du kan uppnå, även t.ex. koppartrådens kvalitet inverkar.

Senast redigerat av Admin (2005-05-23 16:56:50)

Forum för alla i bostadsrätt:  http://hotpot.se/forum
Sveriges största forum om bostadsrätter!!!

#3 2005-05-23 14:33:38

Nitram
Medlem
Registerad: 2005-04-24

Tack för svaret!
Vilka sajter kan du rekommendera för att kolla av "längdområdet" ?

#4 2005-05-23 16:56:27

Admin
Administrator
Från: Malmö
Registerad: 2005-03-22
Webbsida

Önskar jag kom ihåg det nu, men minns inte var.
Ska försöka hitta dessa sajter igen, så fort jag får tid, och återkommer med svar då.

En av dessa sajter var leverantören Bigstreams sajt, men gör dig inget besvär med att kika där. Den senaste tiden har jag bara fått svaret; "Teknisk fel. Var god försök senare". Det tycks vara ett permanent fel.

Forum för alla i bostadsrätt:  http://hotpot.se/forum
Sveriges största forum om bostadsrätter!!!

#5 2005-07-04 22:46:57

Marcus
Flitig
Registerad: 2005-07-04

TeliaSonera tillhandahåller inte någon tjänst där du kan få reda på din ledningslängd och TeliaSonera har ingen skyldighet att lämna ut dessa uppgifter. Att tala om "offentlig uppgift" är inte relevant eftersom TeliaSonera inte är någon myndighet.

Om du vänder dig till en SP för att köpa en DSL-tjänst kan dom svara på dom du kan få bredband via DSL eller ej.

Sidfot

Startsida
© Copyright 2002–2005