Allt om bredband och operatörer samt IP-telefoni och webbhotell !
Alla kan läsa i detta forum, men för att skriva måste du först göra en snabb och enkel registrering.
Du är inte inloggad.
Sidor: 1
Jag flyttar över några av de mail jag fått (som jag finner intressanta för fler att ta del av) till detta forum, och nedanstående text är ett av dessa mail //Admin
Hej. Jag har suttit och studerat dina sidor om bredband med största intresse.
I den bostadsrättsförening där jag bor, har vi just i dagarna uppgraderat vårt
kabelnät, så att vi har möjligheten att få bredband via comhem. Har du några
uppgifter alls, när det gäller den varianten? Så vitt jag kan förstå, kan man
jämföra med Telias ADSL, men när jag läst och imponerats av dina sidor,
förstår jag att det nog är mer än så att tänka på.
Lisbeth
Utdrag från mitt svar till Lisbeth //Admin
Om man jämför ComHems kabelTV-nät med telenätets ADSL så ska man tänka på att du med ADSL får en hastighet på 8 Mbit/s nedströms och 1 Mbit/s uppströms till ett rätt bra pris (utan bindningstid);
Månadsavg./inst.avg = 275 kr/1.275 kr och uppåt... eller ännu billigare om bostadsrättsföreningen tecknar avtal med t.ex. lokal leverantör.
Det snabba ADSL-alternativet 8 Mbps/1 Mbps är alltså t.o.m. billigare än ComHems långsamma 512 kbps/128 kbps. Sedan ska man nautrligtvis ta med allt annat i beräkningarna, som t.ex. e-post och hemsida (vilket ingår med Comhem, men inte för det billiga ADSL-alternativet jag jämför med här). Men som regel blir ADSL billigare (även om man väljer ett ADSL-alternativ inkl. hemsida och e-post). Sedan kan det nämnas att man med ComHems hemsida får en mycket kryptisk och underlig adress (URL).
Fördelen med ComHem är att om man inte nyttjar Internet särskilt ofta/mycket, och sällan laddar ner/upp filer, och i princip aldrig laddar ner/upp några större filer (och man aldrig har brått vid de få tillfällen man laddar hem/skickar iväg filer/dokument) så kan man välja ett långsamt alternativ. Men som sagt, prissättningen är lite skev, eftersom det som regel ändå blir billigare med det väl fungerande ADSL-alternativet.
Se länken; ComHem
Sidor: 1