Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/common.php on line 50

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/common.php:50) in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/header.php on line 31

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/common.php:50) in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/header.php on line 32

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/common.php:50) in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/header.php on line 33

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/common.php:50) in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/header.php on line 34
Bredbandsforum / Erfarenheter av Telia för företag (inskickat av Lars-Åke)

Bredbandsforum

Allt om bredband och operatörer samt IP-telefoni och webbhotell !
Alla kan läsa i detta forum, men för att skriva måste du först göra en snabb och enkel registrering.

Du är inte inloggad.

  • Index
  •  » Ris och ros
  •  » Erfarenheter av Telia för företag (inskickat av Lars-Åke)

Deprecated: preg_replace() [function.preg-replace]: The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/parser.php on line 360

Deprecated: preg_replace() [function.preg-replace]: The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/parser.php on line 361

Deprecated: preg_replace() [function.preg-replace]: The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/parser.php on line 338

Deprecated: preg_replace() [function.preg-replace]: The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/parser.php on line 338

Deprecated: preg_replace() [function.preg-replace]: The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/parser.php on line 418

Deprecated: preg_replace() [function.preg-replace]: The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/parser.php on line 360

Deprecated: preg_replace() [function.preg-replace]: The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/parser.php on line 361

Deprecated: preg_replace() [function.preg-replace]: The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/parser.php on line 338

Deprecated: preg_replace() [function.preg-replace]: The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/parser.php on line 338

#1 2005-04-20 22:46:47

Admin
Administrator
Från: Malmö
Registerad: 2005-03-22
Inlägg: 172
Webbsida

Erfarenheter av Telia för företag (inskickat av Lars-Åke)

Jag flyttar över några av de mail jag fått (som jag finner intressanta för fler att ta del av) till detta forum, och nedanstående text är ett av dessa mail //Admin

Hej och tack för din sammanställning över internet-leverantörer!

Fått litet erfarenheter av Telia på sistone - tänkte att det kanske kunde roa dig...

Vi har 500 kBit/s via adsl sedan tre och ett halvt år på mitt företag.
Har fungerat bra överlag.
För ett par år sedan hade vi dock avbrott från en måndag till en onsdag utan
att orsaken blev utredd. Plötsligt började det fungera igen. Men det var många
telefonsamtal däremellan....

Därutöver har det fungerat mycket bra! På alla sätt!

Tidigare i höst blev jag uppringd av en säljare som ville att jag skulle gå över till
1 MBit/s mot en engångskostnad av 595 kronor (plus moms).
Bara den kostnaden - ingenting annat! Lät bra tyckte jag.
Så småningom fick jag en faktura där det i specifikationen stod något  med "12M"
vilket gjorde mig misstänksam så att jag ringde och fick veta att det betydde 12
månaders bindningstid. - Det hade ingen sagt något om.
Jag klagade och dom återställde till gamla hastigheten och krediterade fakturan.

Idag hände det igen att en säljare försökte få oss att gå över till 1 MBit för
595 kronor utan att nämna något om bindningstid....

Nåväl: Den 13 oktober beställde jag flyttning av vårt adsl-abonnemang från ett
telefonnummer till ett annat i samma hus, i akt och mening att så småningom säga
upp det gamla telefonumret som inte längre behövs.
Blev lovad att det skulle ordnas på åtta arbetsdagar och kosta 600 kronor.
Säljaren lovade också bestämt (frågade andra) att den nya inkopplingen skulle
fungera innan man bröt den gamla.

Den 27/10 ringde jag och frågade hur det gick. Efter ytterligare ett par samtal
fick jag den 28/10 veta att omkoppling skulle göras fredag 5/11.

Så idag kl 12:15 kunde modemet inte längre "synka" - nätet borta!
Kopplade över på nya telefonnumret - men inte heller där synkade modemet.
Ringde försäljningen som hänvisade till supporten som först ville hänvisa till
försäljningen...
Men dock tog tag i ärendet - jag ifrågasatte genast om det kunde vara ett
kompatibilitetsproblem med modem. Efter flera samtal och cirka tre timmar
senare förklarade man att jag har ett omodernt modem som jag inte längre kan
köra med. Det är bara att skaffa moderna grejor!
Men det hade ingen varnat för - jag har ett Ericsson AT314 som Telia levererat
till mig!

Ringde försäljningen igen (90400) och klagade över hanteringen. Internet
urkopplat i flera timmar och vi får sitta i telefon och reda ut problemen och får
sedan veta att vi måste köpa nytt modem klockan 15.30 en fredag....
Fick tala med säljarens chef som var helt oförstående och menade att
har man gamla grejor så måste de bytas ut. Och Telia kan inte hålla reda på
vilka modem kunderna har - fast dom hade levererat just det här modemet...
När jag menade att Telia borde vara angelägna om att företagskundernas
förbindelser fungerar och inte bara bryta utan att kolla att det fungerar så
fick jag svaret att "vi har minsann väldigt många nöjda kunder!".
Blixtutryckning till Teliabutiken och fick tag på ett nytt modem för 695 kronor.
Efter litet inställningar fungerade det - puh!

Jag tycker att folket på Telia har gjort ett antal fel:

1. Felaktig uppgift om när flyttning kan genomföras. Fick datum först efter att
ha ringt ytterligare två gånger.

2. Man informerar inte kunden/mig om att det kan bli problem vid flyttning pga
att Telia överger en gammal modemtyp.

3. Efter att ha kopplat in ett nytt modem så kopplade man ur ett modem av gammal
typ utan att kolla om kunden fick igång sin anläggning mot den nya typen.
Resultat: bruten förbindelse i flera timmar och en orolig kund som måste sätta
tid på att reda ut hur grejorna skall komma igång igen.

4. Försäljningen (chefen där) tycker att så här skall det vara när kunden
klagar. Man hade kunnat föreslå att Telia bjuder på flyttningskostnad eller
modemkostnad för att en irriterad kund skulle bli litet gladare.
Men icke: det är kunden som har omodern utrustning! - och då blir det så här!
Fast jag tror inte att jag hade kunnat köra med ett modernare modem mot Telia på
den gamla linjen.

Det blir allt mer så att företagen är beroende av sin fasta uppkoppling. I
simhallar och motionsanläggningar är datorer ofta uppkopplade mot databaser
på annat håll - bl a för inpassering med kontroll av kort.
Att få flera timmar långt driftavbrott kan då vara minst sagt förargligt.
Det är tydligen nödvändigt att i sådana fall ha dubbla förbindelser.
Så att man vid behov att ändra bara ändrar i en förbindelse i taget.
Telia bryr sig uppenbarligen inte om ifall förbindelsen är nere i flera timmar
för en enstaka kund. Märkligt.

Hälsningar/Lars-Åke


Forum för alla i bostadsrätt:  http://hotpot.se/forum
Sveriges största forum om bostadsrätter!!!

Offline

 
  • Index
  •  » Ris och ros
  •  » Erfarenheter av Telia för företag (inskickat av Lars-Åke)

Sidfot

Startsida
© Copyright 2002–2005