FELANMÄLAN ADSL-UPPKOPPLING

# Fråga Svar Kommentar
1. Fungerar telefonen som är kopplad i telejacket?
(Om nej, måste du först felanmäla till Telia.)
______  
2. Har uppkopplingen fungerat tidigare? ______  
3. När slutade det fungera? ______  
4a. Verkar modemet fungera, dvs. lyser "power"-lampan? ______  
4b. Lyser synk-lampan ("status") med fast sken? ______  
5. Har modemet startats om (genom att strömkabeln dragits ur)? ______  
6a. Fungerar det att pinga din dators nätverkskort?
ping 127.0.0.1 (se PING)
______  
6b. Om du har en separat router, fungerar det att pinga denna?
T.ex. ping 192.168.0.1 (se PING)
______  
6c. Kan du pinga en extern server, t.ex. www.sunet.se
T.ex. ping www.sunet.se (se PING)
______  
7. Har du gjort någon förändring i utrustningen/konfigurationen i samband med att det slutade fungera, i så fall vad? ______  
8. Har du provat att koppla bort samtliga telefoner och bara ha modemet inkopplat? ______  
9. Har du testat med ett annat modem (om du har ett sådant)? ______  
10. Om du har en separat router, har du provat att koppla förbi denna (dvs så att du går direkt till ADSL-modemet)? ______  
11. Är skarvkablar/långa kablar bortkopplade? ______  
12. Har du testat utan splitter? ______  
13. Har modemet startats om med fabriksinställningar? ______  
14. Är kablarna rätt anslutna till modemet? ______  
15. Kontrollera att modemet står i G.DMT, Annex A, RFC 1483 (Ethernet over ATM), VPI=8, VCI=35, eller den inställning som gäller för aktuell internetleverantör. ______  

1. Vilket modem (märke och modell) har du? Märke: _____________ Modell: ____________
2. Om du testat med annat modem, vilket märke/modell är detta? Märke: _____________ Modell: ____________
3. Är splitter/modem kopplat till första telejacket? ______  
4. Har du kontrollerat så att första jacket ej är parallellkopplat? ______  
5. Har du kontrollerat ledningarna med t.ex. Telia? ______  


http://hotpot.se
Om det fortfarande inte fungerar efter hjälp från din tekniska support, kan internetleverantören be dig att att ha modemet inkopplat och påslaget, samt stänga av sin brandvägg och/eller tillåta ping för att underlätta felsökning.

1. Fråga internetleverantören om andra i ditt område (din stad eller din telestation) felanmält ADSL-uppkopplingen.    
2. Be din internetleverantör felanmäla till Telia/Skanova.    
3. Be din internetleverantör felanmäla till sin ISP (t.ex. Song).    
4. Ring din internetleverantör en eller ett par timmar senare för att få aktuell status, om det då fortfarande inte fungerar.    
Skriv ut denna sida nu, fyll i det du kan fylla i, och ha denna beredd inför framtida telefonsamtal med supporten.



Tipsa en vän
  Pusha

FORUM

BOR DU I BOSTADSRÄTT?

Vad fungerar bra/dåligt i din förening?

Om du har några synpunkter om din brf, om din bostadsorganisation (HSB, Riksbyggen, etc) eller frågor om att bo i bostadsrätt, dela gärna med dig av dessa genom att klicka här!
Senaste inlägg
(rss-reader för Google Chrome)




Sajtkarta
Bredband / ADSL - Sanningen om Sveriges internetleverantörer !
Klicka på bannern här för att gå till huvudsidan om bredband, ADSL och internetleverantörer.